Tänkte jag skulle beskriva hur man får VU+ att fungera ordentligt med Boxer och CI/CAM med abonnemang. Det har tagit mig ett tag att få allt att fungera och jag har även testat de flesta av de stora tillgängliga distrona.

Den boxen jag kör är som står i rubriken en VU+ SoloSe V2 med en Dual DVB-T2 tuner och en hårddisk ansluten på ESATA. I boxen har jag Boxers original CI+ CAM och ett vanligt abonemangs kort med Flex 8. Kör även Multiboot på USB stick för att kunna köra och testa alla olika distros.

Det är en del skillnad mellan de olika distrona.

Här är en lista på vilka som klarar Boxers CI+ cam direkt från start utan konfigurering:

Openpli 4.0
Open Black Hole 0.1
OpenVIX 3.2
VU+ Factory image

De som inte klarar CI+ eller där jag inte har en aning om hur man får det att fungera:

Blackhole 2.1.7
OpenAtv 5.1

Det som jag har upptäckt och som har tagit längst tid att få till är kanalsökningen inte har hittat alla kanaler. Jag tar in Nacka sändaren och det var endast VU+ factory image samt OpenAtv som hittade Mux 7 (Kanal 54 730mhz).
Efter mycket felsökande och flera villovägar så hittade jag problemet. Man måste söka den muxen manuellt och sätta allt på auto utom PLPID till 001. Varför det är så vet jag inte förmodligen en bugg från VU+.

Men som sagt, nu fungerar det bra och jag är nöjd. Boxen är den snabbaste jag hittils använt och bildkvaliteten är mycket bra. GUI't är i FullHD 1080p och det är stor skillnad på att välja ett Skin som är 720p eller 1080p.

Det ända som irriterar mig nu är någon form av ljudstörning ibland på kanaler som använder HE-AAC. Ska rapportera detta till VU+. Det verkar som något med drivrutinerna till ljuddelen. Detta på grund av att ljudfelet inte uppkommer om jag spelar in ett tv avsnitt och sedan spelar upp det på min HTPC med KODI.