Idag tog jag en Beelink X2 i bruk som ordinarie kortserver här hemma. Jag har testkört lite grann och det har funkat fint så idag tog jag steget fullt ut och ersatte min Raspberry Pi med en Beelink X2 som kortserver.

Jag gillar Beelink X2 skarpt men det finns även några saker att observera om man tänker köpa en Beelink X2.
Positivt är lågt pris ( c:a $28 inkl. frakt c:a 240:- ) http://www.gearbest.com/tv-box-mini-...67.html?wid=21 Då får man med power supply och låda och allt som behövs för att köra den. Den är snygg och ren i designen jämfört med t.ex. en Raspberry Pi. Kvaliteten verkar också OK. Numera stöds den fullt ut av Armbian så det är enkelt att installera Linux på den.

Att se upp med är att Beelink X2 rätt vad det är byter ut delar av hårdvaran vilket kan ställa till problem. Hittills har vi upptäckt tre olika HW-varianter men fler kan tänkas komma. Det vi hittills hittat som varierar är wifi-chip och minneskretsar. Alla varianter stöds numera av Armbian men det kan vara lite olika förfaranden att få igång wifi beroende på vilket chip man har. Var också uppmärksam på att det finns en massa mediaspelare som heter Beelink, men det är bara Beelink X2 med H3-processor som stöds av Armbian. Så köp rätt om du funderar på att köpa.

20160924_143557a_HDR.jpg