Efter en mycket lång tid som parabolanvändare och erfarenhet av många teknikskiften så kommer jag att sluta titta på TV via parabol från årsskiftet.


Jag började 1995 och hade först abonnemang från dåvarande Filmnet bl a. Analog teknik och D2MAC. Hittade lösningar med PIC-kort och började programmera guldkort och andra typer av kort. Sedan kom skiftet till digitala sändningar runt millennieskiftet och alla trodde att piratkortens tid var över. Inte då! Det dröjde bara några månader innan det fanns filer ute för de digitala sändningarna också. Framåt 2006 nån gång ströps väl alla rimliga möjligheter till piratkort och cardsharingens tidevarv började. En epok som faktiskt varat mycket längre än man från början kunde tro. Även om möjligheterna successivt tunnats ut mer och mer med HW-pairing och CI+. Men mitt familjepaket från Canal Digital rullar fortfarande på bra med cardsharing.


Jag blir nostalgisk när jag tänker tillbaka på alla mottagare, programmerare, korttyper och annan teknik som passerat under åren. Och som till stora delar fortfarande ligger kvar hemma i byrålådorna och skräpar. Men nu har jag bestämt mig för att byta teknik och titta på TV via internet och fiber.


Den stora anledningen är prisskillnaden. Jag betalar idag 538:- i månaden för Familjepaketet med C-more. En summa som kontinuerligt har skruvats upp genom åren. Från början kostade Familjepaketet 169:- i månaden. Nu tycker jag gränsen är nådd för vad jag vill betala.


Parallellt har jag börjat titta på TV via nätet. Är man Canal Digital kund så ingår C-mores play-tjänst i priset om man har C-more paketet. Så jag har kunnat prova att titta på det sättet också. Ett nytt sätt att titta på TV där man inte behöver passa tablåer utan kan titta på programmen när det passar. I många fall slipper man också den förhatliga reklamen som annars avbryter programmen. Bara fördelar alltså.


Om jag då tittar på kostnaderna ifall jag helt skulle övergå att titta på TV via nätet så slås man av att det blir så mycket billigare än att titta via parabolen. Och dessutom slipper man det mesta av reklamen.


Jag som varit nöjd med CD:s Familjepaket + C-more kan få nästan samma kanaler genom att abonnera på C-more + D-play via nätet till en mycket lägre kostnad. Om jag betalar per år för D-play och använder elgigantens rabatt för C-more så blir kostnaden ungefär 200:- i månaden istället för 538:-. För nästan samma kanaler. OK, jag missar Viasats kanaler som jag väldigt sällan tittar på. Men skulle jag vilja titta på något Viasat program så funkar Viafree faktiskt bra och det är gratis. SVT Play är också gratis. Så genom att abonnera på C-more och D-play samt komplettera med Viafree och SVT Play så täcker jag mitt behov av TV-kanaler. Så får det bli!


Så Canal Digital är uppsagt från årskiftet och sedan blir det bara TV via nätet. Mycket boxar och annan hårdvara kan avvecklas. Kortservern kan stängas av och teknikberget minskar. Kvar blir bara en mycket liten PC intill TV:n som kan användas för att surfa på nätet och visa Play-kanaler och allt annat från internet på TV:n. Youtube, Google filmer, you name it. Allt funkar på PC:n. Och det blir lika lätt att komma åt kanalerna från mobilen eller surfplattan. Även när jag är ute och reser. Bara fördelar alltså enligt mitt sätt att se.


Eftersom jag inte längre kommer att hålla på med kortserver eller parabol eller satboxar så kommer mitt intresse och min kunskap på dessa områden att förfalla. Troligen kommer också mitt intresse för detta forum att minska då jag inte längre behöver hålla mina kunskaper aktuella. Så om jag tittar in här alltmer sällan så vet ni varför.


Jag undrar också hur länge det kommer att finnas en marknad för sattellit-sänd TV och hur länge företag som Canal Digital och Viasat kan hålla sina höga priser uppe? Det blir ju så mycket billigare att abonnera på kanalerna direkt från programföretagen via nätet. Jag gissar att det måste till en kraftig prissänkning på parabol-abonnemang om det över huvud taget ska finnas några kunder kvar på det om tio år. Vem vill hålla på och mecka med paraboler och all den tekniken om man kan köpa samma kanaler via nätet för halva priset?


Vi svenskar verkar lite låsta på att man måste ha en "box" för att titta på TV. Kollar man utbudet på IPTV från leverantörer som Telia, Telenor, Boxer m.fl. så ingår alltid en "box" i abonnemanget. Är det bara för att vi ska kunna zappa fort? Eller för att låsa upp kunden till en viss leverantör? Det senare fungerar dock inte då boxarna blivit så billiga och ofta ingår i abonnemanget. Nä, jag föredrar en helt vanlig PC som funkar till allt och som kan användas till så mycket annat också. OK, det går inte att zappa lika snabbt mellan olika web-tjänster. Men med bokmärken så funkar det tillräckligt bra och familjevänligt tycker jag. Alla kan ju använda en PC i dessa dagar. Man behöver knappast utbilda familjen.


Så med lite vemod i hjärtat och många minnen från min parabol-epok så går jag ny in i den nya världen med TV via internet.