Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur ställa in parabolen och LNB ?

  1. #1

    Hur ställa in parabolen och LNB ?

    Hej

    Precis packat upp en nyinköpt Echostar DSB 808 m Nordenpaket ( Viasats parabolpaket). Hur jag än försöker så vill det sig inte riktigt. Började med parabolen rakt söderut och flyttade sakta mot väster. Vid ett tillfälle så fick jag in ca 60 % signal mot sirius, men inget från Thor. Kan det vara så att det är felinställt i mottgaren när det gäller LNB? Jag har testat flera olika varianter, bl a Universal UNB. Mottagren säger så att låg = 9.750 GHz och Hög = 10.60 GHz. När jag tittar på LNB så är de märkta med låg = 10.600 och hög 12.75 GHz. Dessutom var paketen de kom i märkta med LNBF. Vad står F för? De är av märket Microelectronics Technology.

    Tacksam om någon kunde upplysa mig och gärna tipsa om hur man enklast riktar in en parabol. Mottagaren visar ju signastyrka men det kanske är bättre att använda en lös signalmätare ( har en sådan liggande nånstans)? Hur exakt måste man ställa in parabolen? Handlar det om millimetrar eller centimetrar ?

  2. #2
    Ja har intte den motagare men jag jälper.
    Om du tittar parabolen frammifron thor LMB högrr siriua vänstersida.
    DiSEgC Thor 1(a) sirius2(b)
    De flästa dekåder jäller grondinstälnin.
    i dekåden De skal stå Universal eller liknande
    DiSEgC instälnig Thor1(a) Sirius2(b)
    Prinsipen år den här.

Liknande ämnen

  1. För hög signal på parabolen !!!
    Av dannelasson i forum Canal Digital
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 09:05
  2. Snö på parabolen
    Av Nubbe i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:36
  3. tv3 2-6 på parabolen
    Av pera i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 16:45
  4. Montera Lnb Nr 2 på parabolen
    Av Dizzy_dan i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 16:46
  5. rikta om parabolen??
    Av savbrink i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 10:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss