Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Seriekopplade elkontakter?

  1. #1

    Seriekopplade elkontakter?

    Hej,

    Försöker med det allvetande forumet!

    Jag behöver eluttag vid min dator och tänkte seriekoppla typ 10 uttag från ett befintligt uttag. Vad skulle problemen kunna bli i värsta fall? De prylar som ska kopplas in är dator,skärm,skrivare,telefonladdare,subwofer,ADSL-modem,router,3ggr lampa. Så det är ju inte direkt någon spis eller så

    Jag gissar att man inte överbelastar ledningarna som går i väggarna så att de kan börja brinna (eftersom man förut utan problem har kört en massa grenuttag på detta sätt utan problem), utan att det kanske kan bli en jävla massa säkringar som går (har iofs jordfelsbrytare....). Vad säger ni? Några elektriker out there?

  2. #2
    Bör inte vara några problem...
    Har själv kopplat in fyra grendosor med 8 utag var på ett utag. Kör 3 datorer, 2 tv, förstärkare, digitalbox och några lampor utan problem.

  3. #3
    ElFeo : Det borde ju vara enkelt att räkna ut hur många A (Ampere) respektive apprat måste ha/drar. Vanliga lägenheter är ju enfas 10 Ampere säkringar - INTE ugnsfaserna inkluderat! Ohm lag KAN ju tillämpas när det gäller likspänning, men _grovt_ kan man nog använda denna vid enfas växelspänning

    Spänningen=Strömmen*Resistansen
    Effekten=Spänningen*Strömmen ==> Strömmen=Effekten/Spänningen

    Ex : Tar 1 st dator 2 A + 1 st TV 4 A osv osv...nu är siffrorna tagna "ur lutfen" då det endast är ett exempel. Dock ska man nog passa sig att koppla in dammsugaren, för denna rackare tar en del. Likaså passar man ju sig att koppla in dammsugaren i anslutning till dimmer.....

    Med reservation för ev fel. Skolan var det ju ett tag sedan jag lämnade.
    Bättre nu eller det blev snurrigare?
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Hade samma problem själv, men i mitt fall har jag proppskåpet vägg i vägg, samt 2 lediga säkringar, 10amp, som jag drog nya kablar från, så jag slapp belasta samma fas......
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

  5. #5
    Köp lite kabel (ekk 3G1,5) och klamra fram kablen och sätt ett fast uttag istället hur lätt som helst.Alt det du ska kopla in tar inte mycket ström så du behöver nog inte vara rädd för atvt överbelasta säkringen.

    MVH:jojje

  6. #6
    Hoppas att du menar paralellkoppla, annars blir det dumt. :shock:

  7. #7
    Hmm heh liiiite skillnad blir de iofs mellan serie- och paralellkopplade. :-O
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hinkaz
    Hoppas att du menar paralellkoppla, annars blir det dumt. :shock:
    Varför ska jag paralellkoppla?

  9. #9
    När du kopplar in en grendosa blir alla uttag paralellkopplade.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  10. #10
    Enkla förklaringen:

    Gör man en seriekoppling tex av lampor så lyser alla svagare än om dom satt ensamma. Dessutom måste alla vara hela. Går en sönder så blir det helt svart. Som tex en gammal julgransbelysning. Finns nya som är parallellkopplade, men i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Seriekopplade digitalboxar
    Av Mahalio i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 11:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss