Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Comhem och krypterade digitala kanaler

  1. #11
    Hej alla ni som svarat!

    Anledningen till att jag ville veta vilka kanaler som sänds okrypterade är att jag är på väg att skaffa mig ett DVB-C-kort till datorn. Jag vill kunna titta på de digitala varianterna av 1, 2 och 4 utan att betala extra, utöver skattemedel och licensavgift, vilket jag enligt Radio- och TV-lagen är berättigat till, se
    http://www.sr.se/omsr/om_public_service/ratvlag.pdf

    Som "the varan" mycket riktigt påpekar måste man betala dubbelt - eller rättare sagt hela fyrfaldigt för att kunna ta ner dessa tre kanaler digitalt via comhem: licensavgift, skattemedel, tv-avgift, hyrpåslag samt digitalabonnemangsavgift. Olagligt och dyrt. Surt eller hur?

    Jag bad därför radio- och tv-verket undersöka saken i somras, men de verkade ha glömt bort allt ihop när jag ringde igen härom veckan. Jag hoppas att jag fått upp deras ögon igen, men vädjar samtidigt till er som har en DVB-C-mottagare hemma: Anmäl Comhem!

    På Comhems hemsida är det uppenbart att de tar betalt för de digitala versionerna av 1, 2 och 4 genom att "inkludera" dem i sina paket. Tyvärr räcker egentligen inte detta för radio- och tv-verket - de ska tydligen ha en anmälan från en drabbad. Comhem verkar dessvärre ha programmerat sina "digitalboxar" så att de inte fungar alls om man dragit ut kortet; ett smart sätt att få kunder att betala för en månad till, eller hur? Därför är det förmodligen bara personer som curasao som kan göra anmälan.

    Jag kommer hålla er uppdaterade om vad radio och tv-verket säger i nästa vecka. Om det finns någon där ute som försökt driva den här frågan, gör gärna ett inlägg. Jag är nyfiken!

    Slutligen vill jag gärna hjälpa till att reda ut begreppsförvirringen ang. tekniken vi diskuterar:

    -DVB-C är en digital standard för tv-sändning och -mottagning i kabelnätverk. (C=cable).
    -KODNINGEN av de rörliga bilderna i DVB-C görs med mpeg-2, vilket inte förväxlas med KRYPTERING.
    -KRYPTERING gör Mpeg-2-strömmen obegriplig för mpeg-2-avkodaren, varför en avkrypteringsmodul och smartkort behövs. De två senare enheterna ingår alltsom oftast i produkter från hyllan på SIBA, men inte vid köp av tex. ett DVB-C-kort som curasao har.

    Tack för ordet och på återhörande!

  2. #12
    det här har väl varit uppe tidigare va?

    Du betalar inte för att se 1:an och 2:an utan för att få ett programkort... denna avgift har comhem liksom alla kabeltvbolag rätt att ta ut.. det är en administrativ avgift. Enda anledningen till att dom tagit fram ett kort som bara gäller SVT TV4 och PPV är att dom blev tvingade av staten.

    Detta är taget rätt ur mitt minne från en tidigare debatt.
    Orkade inte leta upp den men jag tror jag minns rätt.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av the varan
    Citat Ursprungligen postat av curasao
    Med DVB-C kort i datorn kan jag se följande digitala kanaler utan kort:

    Eurosport
    Discovery Mix
    TV4+ (heter nåt annat i listan)
    Comhem kanalen
    PPV Nu.
    TV4 Plus sänds inte okodat, det är den analoga versionen av kanalen du ser. I övrigt stämmer listan.

    För att se SVT:s kanaler digitalt måste man betala trots att de är licensfinansierade. Barnkanalen och kunskapskanalen är en del av LARGE eller så köper du dem á la carte. Känns skönt att betala dubbelt.
    TV4+ är en digital. Förmodligen någon typ av testsändning som saknar text-tv.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av madgunnar
    TV4+ är en digital. Förmodligen någon typ av testsändning som saknar text-tv.
    TV4 Plus ligger som en extrakanal i basutbudet i de hus som är uppgraderade, med "tre hål i väggen". TV4 Plus sånds således borde i en analog version och en kodad digital version.

  5. #15
    I min dator finns två stycken digitala TV4+ varav jag kan se den ena med mitt dvb-c utan programkort. Jag har inte "3 hål i väggen". Den okrypterade TV4+ får jag inte in i Sagem-boxen.
    Dessutom har jag även en analog variant av TV4+.

    I övrigt så är det som andra redan skrivit:
    Eurosport
    discovery mix
    comhem-kanalen
    PPV Nu
    Ronny

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 09:44
  2. kort till krypterade kanaler på astra ?
    Av DennisOlof i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 09:02
  3. comhem och digitala 1an
    Av peon99 i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 10:08
  4. Digitala kanaler fastnar
    Av karpe i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-30, 17:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss