ligt?.

tjena.

man kan juh med olika fjärrkontroller och lite mer avanerade mobiler och program fixxa sig en fjärrkontrol som fungerar till tv apparater o.s.v..
en polare till mig har bytt kanaler med mobilen t.ex..

detta jag klurat på är lite anorlunda.

min utrusting:

samsung 9500 via ci emu 5.1 kopplad till laptop med IR port.
en extra antennsladd från samsung 9500 går till sovrummet där en tv står.

denna laptop som är kopplad till samsung 9500 har pcmcia nätverkskort. låt oss kalla den för
sammy laptop

kör ultraVNC med datorerna.

laptop nr 2. har trådlöst nätverks kort. och är med i samma LAN.

det jag vill göra är att med min trådlösa dator. lägga mig i sängen och se på tv och samtidigt kunna byta kanal.

finns ett alternativ som garanterat funkar men kostar en slant. då menar jag trådlös överföring av bild och ljud. tydligen kan man byta kanal med fjärren då.

min idé är att med ultravnc tala om för sammy laptop att den ska byta kanal på min samsung 9500.(för er som inte vet så fjärrstyr man datorer med VNC)

är detta möjligt ?

har isåfall 2 idéer på hur jag vill göra.

1. att sammy laptop byter kanal via rs232 porten. med hjälp av något prog.

2. byter kanal med hjälp av ett program och rikta sammy laptop mot samsung 9500. alltså byta kanal med IR.

kan redan nu med min wirreless laptop se på divx/dvd filmer från laptop utan att gå till skrubben där stationära datan med tvout står. pausa film t.ex utan att behöva springa till skrubben. kan oxå nu uppgradera samsung 9500 via trådlösa laptopen. (slipper sitta på golvet nu mera)


idé nr 2 låter mest troligast att fungera. eftersom det med lite tur kan finnas ir program för det. men har inte kunnat hitta något.

men jag är mest intresserad av första idén. via rs232.

det jag är rädd för är att ingen av förslagen har program för detta.
och kan själv nog inte åstakomma egna program för detta.

men om ir progget redan finns berätta gärna vad det heter och var de finns så vore man tacksam.

detta kanske slår upp ögonen för andra folk som kan programera annars.