Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: störningar vid inspelning till mnt disk på winxp från 500s

  1. #11
    Spidde
    Gäst
    Jag kör gemeni och mgcamd till en newcamd server.
    cifs mountad hd.

  2. #12
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Du har inte nån brandvägg ellet nått sånt igång som stör? Eller kanske nått virus program eller nått?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger
    kör likadant men mot en newcs server.

    varför funkar det inte bra för mig :cry:

    Jo jag har ju norton installerad.... kan det vara det?

    Ska testa att stänga av det och se vad som händer. Ska även testa med en annan kabel och se om det gör någon skillnad.

  4. #14

    Samma felsymtom med Linux server

    Jag streamar mot en RH 9.0 server NFS utdelad disk och har samma felsymtom som beskrivs här. Jag kör 100 Mbit med kabel ingen router eller firewall aktiverad någonstans Leatherface image senaste versionen och newcamd med kortet på min 500T. Det är nog inte hela lösningen att byta till Linux. Någon som har fler förslag?

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #16
    Jag upplever samma problem som du Igor. Kör med DM-500T, Gemini 3.0, Evocamd, CIFS mounted mot WinXP SP2 via en D-link router DGL-4300 och med cat5e kablar.

    Jag ska testa och koppla in en switch och se om det tar bort störningarna.
    Dreambox 500T, Gemini 4.50

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Intressant tråd det här... :-)
    Jag har själv provat att spela in från min DM-500T till både Linux via NFS och till XP via CIFS men aldrig fått det att gå klockrent. D.v.s. att ibland går det alldeles perfekt. Men ibland blir det störningar i bilden. Det känns inte pålitligt.
    Jag undrar om det inte är samma kretsar inblandade som när man streamar från Dreamboxen? För det blir nämligen liknande resultat. Ibland går det alldeles perfekt och ibland blir det bara störningar. Har läst vissa inlägg på nätet som menar på att hårdvaran i DM-500 inte är den bästa och att problemen skulle bero på det?
    Mitt nätverk hemma är 100Mb/s switchat och jag har ingen anledning att tro att det är något problem med det.
    Det skulle vara intressant om de som rapporterar om sina resultat med att spela in till mnt disk också provar att streama till t.ex VLC och se om det går bra?
    Jag misstänker som sagt att det är hårdvaran som skickar ut "streamingen" som är mindre bra. Ev. kan det skilja mellan olika boxar. Det skulle ju kunna förklara varför det går bra för vissa och inte för andra.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel
    Testade med att ändra till 4096... nu funkar det att spela in utan att få pixel problem..


    Leatherface - Vad är det som händer när man ändrar det... sänker man kvaliten eller?
    ska man testa att gradvis öka den och se var problemet dyker upp?
    Vilka intervaller ska man använda då?

    UPDATE - Nu har jag testat upp till 7168 och efter det börjar det bli dåligt. Men med 7168 så funkar det fint......

  9. #19
    Ursäkta en kanske dum fråga men jag fick känslan av att buffrarna som skulle ändra värde från 8192 till 4096 var på själva servern eller har jag missuppfattat detta så att det är på DreamBoxen som detta skall ändras?

    Jag provade att ändra på min SMB server (kör RH 9.0 med Samba) men det resulterade i att datorklienterna inte hittade arbetsgruppen.

    Om det skall ändras på DreamBoxen hur ser "din" fungerande parameterrad ut?

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel
    Om man inte kör din image hur kan man då få till directio som val under option?

    BTW, Testade och kopplade in min PC och DM mot en 100Mbit switch och får samma strörning vid inspelning (inga onödiga applikationer igång i WinXP).
    Dreambox 500T, Gemini 4.50

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 10:40
  2. Inspelning på cifsmonterad disk hackar ibland
    Av ab12cd34 i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 13:21
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 00:49
  4. NFS-mounta Linux disk på en 500S
    Av gummikungen i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 16:16
  5. Spela in från db 500s till hårddisk
    Av fogden i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 08:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss