Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: vilken TV-antenn?

  1. #1

    vilken TV-antenn?

    Om man har långt till en tvmast, viken antenn ska man då välja? Det finns lite lite träd och kullar ivägen. Har en gammal antenn som måste bytas och har alltid haft problem med tvbilden. Viken antenn har starkast och bäst mottagningsförmåga på svåra platser och långt avstånd?
    Funkar en gitterantenn bara vid dåliga förhållanden men nära en mast?

  2. #2
    om jag inte minns fel så rekomenderar att använda gitterantenn om man har högst 3 mil till sändaren,men jag har själv använt gitterantenn på det analoga med ca 6 mil till sändaren och det funkade hyfsat
    här finns lite till i ämnet
    http://www.teracom.se/?page=2104

    mvh
    t

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Enkelt.

    Gå hit

    http://www.satpro.se/default.asp?id=11201

    Och skaffa MacAB DAT-45 eller DAT-75 dom fungerar perfekt och används mycket av folk i branchen. Inga problem garanterat.

    Kostar inte mycket pengar så de är bara att byta direkt.

    Värt att nämna är också att den digitala signalen skiljer sig från den analoga och därför fungerar de analoga sämre för de digitala signalerna, plus att man måste rikta in den digitala bättre för att få optimal signal. Allt beror på vart man är, läget osv och vart man sätter masten.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Triax Unix 100 med en bra mastförstärkare är också bra enligt folk som är insatta.
    Den lämpar sig bra om avståndet till sändaren är långt.

  5. #5
    DAT-75an eller Triax 100 elementare skulle jag nog råda till och funkar inte det två stycken likadana ihopkopplade (fast då behöver du nog någon som kan det där till att bygga konstruktionen). Det borde funka hyfsat bra.

  6. #6
    Rekommenderar Clas Ohlson. Där får du lämna tillbaka antennen utan frågor inom 30 dagar och få pengarna tillbaka.

    Jag köpte först en vanlig kortvågsantenn (längsta) och provade. Lämnade tillbaka den och köpte en gitterantenn. Jämförelsen slutade till kortvågsantennens fördel.

    Jag har ca 5 mil till sändaren men inte direkt något i vägen.

    Stratocaster

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis, har man 3mil eller längre till TV masten bör man inte skaffa sig en "glitter antenn" dom fungerar inte lika bra.

    Bättre och skaffa en kombi variant av båda typerna då får man bra signal, de är så de flesta digitala antenner ser ut idag iofs.

  8. #8
    det går att bygga om antennen så den klarar digitala signaler med en tunn koppar tråd då blir det billigt.
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

  9. #9
    Mycket har man hört V.I.P men vad sätter du in den koppartråden He He



    Kjelle

  10. #10
    du mäter signal sprötet,så tar du bortplattan som antennkabeln gåg in så mäter du vinklarna,o avståndet mellan lödningarna o kanterna,då ska du få 508-550.får du 490 så löder du dit en koppartråd t här är bara ett exempel. men löd inte dit något om du inta kan.det är inget för nybörjare.ha en trevlig helg en gammal antenn ligger på 720-760 löd dit en koppar tråd som är 20 mm lång så hamnar ni på rätt frekvens.jag skrev cm istället för mm det var fel av mig hoppas att ni lan ha överseende med felet
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

Liknande ämnen

  1. Val av antenn
    Av Kid i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 14:57
  2. Vilken antenn passar bäst?
    Av kalholmen i forum Boxer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 13:39
  3. Antenn
    Av bustabusta i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 12:26
  4. Ang DB och ny antenn
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 14:49
  5. Antenn
    Av Salami i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 05:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss