Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Dra satellit kabeln vidare med DM500S?

  1. #1

    Dra satellit kabeln vidare med DM500S?

    Nu är det så att jag har tänkt skaffa ett dvb-s kort till datorn. När jag kollade på baksidan av min DM500S ser jag att det finns två uttag för sådan kabel som går från parabolen till boxen, det ena är märkt in och det andra out. Betyder det att jag kan dra en kabel från "out" utgången till mitt dvb-s kort och det kommer att fungerar?

    Kommer dreamboxen måsta vara igång för att det ska fungera eller går det bra med standby?

    Kommer jag att kunna se på två olika kanaler, en på dreamboxen och en på dvb-s kortet ?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Hallå

    Nix boxen ska inte vara igång, är den igång kan det bli problem, eftersom både kortet och boxen delar samma kabel upp till paraflaxen så kan du inte titta på vilken kanal som helst på båda. Står dreamboxen på Kanal5 så kan du endast titta på de kanaler som ligger på samma frekvens och samma LNB. Problem kan uppstå eftersom båda skickar upp spänning till LNB. 13V resp 18 V. Dessutom har du nog en Diseq switch där uppe som växlar med hjälp en digital 22Khz.

    Så det kan bli problem.

    //snake

  3. #3
    En följdfråga: Vad är egentligen syftet med en sådan utgång på satellitboxen när det fungerar så som snake beskriver? Är det tex att kunna ha en CD-box och en Viasat-box på samma lina och bara använda dem en åt gången (och på så sätt slippa twin-LNB:er)?
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kikkoman^ om dreamboxen måste vara igång vet jag inte.

    Jag tror inte du kan se på två kanaler, en i dreamboxen och en i datorn som jag antar att du vill. Oberoende av varandra, kanske jag vet inte.

    Det finns boxar där man kan spela in en kanal och titta på den andra på TVn. Problemet blir ju, hur ska du avkryptera t.ex. 5st kanaler. Jo om man har flera boxar och kör kortdelning.

    Annars är det kanske lite svårt. Å andra sidan, hur ska du titta på 5 kanaler parallellt, då måste man antingen ha flera TV apparater eller lösa det på något annat sätt.

    Det som däremot vore möjligt, nu vet jag inte om så är fallet med dreambox. Det är att se samma kanal på flera TV apparater.

    T.ex. om dreamboxen eller liknande dekoder hade en inbyggd modulator och skickade ut en analog signal, på de viset skulle man kunna se en kanal på flera TV apparater oberoende av vart man är i huset. Eller att dreamboxen kan skicka vidare tvkanaler i icke krypterat format (digitalt eller något).

    Sedan uppkommer problemet, hur får man fjärrkontrollen att fungera ?

  5. #5
    Behöver jag en sådan här för att det ska fungera? http://www.dvbshop.net/product_info....r--Chess-.html

    Vad gör den 5:e ingången? Står något med Mhz på den om man kollar på bilden.

  6. #6
    LNB out som finns på många mottagare är en s.k LOOP through, där du ska kunna använda en annan mottagare som dela på samma parabol, förutsättning att du stänger av den box du inte använder. Det blir konflikt eftersom båda utgånga även skickar spänning tillbaka.

    Alltså LNB utgången används om du vill kunna ha en annan digitalbox på samma snöre ner från parabolen, men glöm inte att stänga av dreamboxen om mdu ska kunna använda den andra boxen.

    För att kunna se på olika kanaler på olika boxar är en s.k MF installation lösningen. LNB:er med flera utgångar, s.k Twin, eller Quadra LNB, ej att förväxla med SMATV universal LNB som har olika utgångar för högt och lågt band resp vertikal och horisontal polarisation.

    En egen kabel från LNB till varje box är lösningen för att kunna titta på vilka kanaler man vill på vilken box man vill.

    Produkten enl länken är en sk multisat combiner som även har en ingång för UHF/VHF från en vanlig tv antenn (den 5:e ingången). Den mixar sattelit signal och Terreste signal till en och samma nerledare. Vid Tv:n sätter man upp TV/Sat uttag som har 3 hål. Ett hål för vanlig TV signal, ett hål för sattelit samt ett hål för radio.


    //snake

  7. #7
    Den fungerar som en dubbel-DiSEqC va? Placeras ute vid parabolen sen drar man in de båda kablarna till digitalboxarna?

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, har man en LNB med flera utgångar (oberoende av varandra). Det finns ändå upp till Octo-LNB.

    Andra brukar använda sig av DiSEqC, för att kunna byta mellan två microvågshuvuden, t.ex. norden parabol (CD + Viasat). Då placerar man switchen i närheten av parabolen, ansluter flera kablar till switchen, styr därefter switchen från dekodern och kan välja vilken LNB man nyttjar.

    Funkar även för Europaparaboler och liknande.
    Fördelen är att man slipper dra massa kablar det räcker men en från switchen till dekodern.

    I ditt fall kanske det är en twin LNB som gäller så kan du köra TV kanalerna i datorn samt på TVn oberoende av varandra. Dock måste du köra ett nätverk för att kunna köra t.ex. CardSharing. Alternativt skaffar man två dreamboxar istället.

    Frågan är ju var du har tänkt att använda kortet i datorn till ? Vill man spela in grejer från TVn kan du göra det med dreamboxen och sedan bara föra över filerna via nätverket.

  9. #9
    Vill kunna se HDTV, det går inte med boxen. Jag har ska köpa twin LNB:er. Kommer prylen jag har länkat till att fungera ungefär som en DiSEqC fast jag kan se 2 kanaler samtidigt oberoende av varandra?
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Tja, har man en LNB med flera utgångar (oberoende av varandra). Det finns ändå upp till Octo-LNB.

    Andra brukar använda sig av DiSEqC, för att kunna byta mellan två microvågshuvuden, t.ex. norden parabol (CD + Viasat). Då placerar man switchen i närheten av parabolen, ansluter flera kablar till switchen, styr därefter switchen från dekodern och kan välja vilken LNB man nyttjar.

    Funkar även för Europaparaboler och liknande.
    Fördelen är att man slipper dra massa kablar det räcker men en från switchen till dekodern.

    I ditt fall kanske det är en twin LNB som gäller så kan du köra TV kanalerna i datorn samt på TVn oberoende av varandra. Dock måste du köra ett nätverk för att kunna köra t.ex. CardSharing. Alternativt skaffar man två dreamboxar istället.

    Frågan är ju var du har tänkt att använda kortet i datorn till ? Vill man spela in grejer från TVn kan du göra det med dreamboxen och sedan bara föra över filerna via nätverket.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha men då låter det som du behöver just en TwinLNB, dvs du bara byter ut den du har nu.

    Precis, DiSEqC fungerar snarlikt en TwinLNB, den används när man har flera microvågs huvuden (t.ex. 4st) och inte vill dra 4st kablar genom huset ner till TV apparaten (blir ganska många meter koaxkabel). Man använder switchen för att välja vilken LNB man kör emot. Detta innebär dock att man bara kan använda en dekoder åt gången när man kör detta system vilket är det vanliga. (ja jag vet man kan trixa men jag låter den informationen vara).

    1. Ska du enbart titta på EN aparat (datorn eller TVn), alltså inte samtidigt och parallellt, räcker det nog med en splitter eller en enkel switch bakom dreamboxen, därefter drar du en kabel till datorns TVkort. Man kanske kan använda loop-though då, jag vet inte.

    Då kan du inte ha boxen igång när du tittar en HDTV kanal i datorn ! Du kan inte titta på HDTV kanal och köra en annan kanal på TVn. (här kan man också trixa lite men jag utelämnar den informationen, lite avancerat).

    2. Har du en TwinLNB (du byter ut den du har idag) kan du titta på vilka kanaler du vill, parallellt, samtidigt på datorn och på TVn. Det kräver dock att du drar en till koaxial kabel från parabolen ner till datorn. Samt att du drar en kabel från parabolen till TVn (antar du redan har en sådan). Därefter bara koppla in och köra.

    Nu återstår ju ett problem, om du ska titta parallellt hur ska du fixa krypteringen, du har bara ett kort antar jag? Har du tänkt kortdela från datorn till dreamboxen ? eller något i den stilen ?

    Det kräver ett nätverk man det kanske du redan har, i så fall kan du köra kortdelning på dreambox eller datorn. Tänk på också att du måste kolla upp om ditt TVkort till datorn klarar av cardsharing. Det ska finnas forum angående detta för din produkt.

    I annat fall måste du flytta smartcard kortet till datorn för att kunna se kanalerna. De kan ju skapa problem i form av att kortet slits dvs man får problem med kontaktytorna på kortet osv. Precis som vanliga kreditkort slits med tiden då man läser av magnetremsan varje gång man drar kortet.

    Hoppas jag inte var för otydlig nu så du förstår vad jag menar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 16:44
  2. Streama vidare med gemini
    Av calleboy i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 14:21
  3. Vid flera DVB-S kort hur delar ni kabeln?
    Av kalle444 i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 11:01
  4. Bästa 2 2:orna går vidare?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 10:22
  5. kabeln till dator från SI
    Av NiQ i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-02-13, 21:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss