Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Har jag godkänd hastighet på mitt bredband ?

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    929RR jaha varför sa du inte det från början.

    Inte behöver du 24Mbit om du inte vill, jag gillar att ha hög hastighet även om jag inte använder den.

    Du sitter alltså på dom där äckliga kablarna från 1900-talet. Då förstår jag det går segt

    Alla som har sådan kabel borde få den bytt, om det går. Dom nyare är mycket bättre, lindningarna osv minskar störningar och allt sånt.

    Men det kanske man inte kan påverka själv, vad vet jag.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    929RR jaha varför sa du inte det från början.

    Inte behöver du 24Mbit om du inte vill, jag gillar att ha hög hastighet även om jag inte använder den.

    Du sitter alltså på dom där äckliga kablarna från 1900-talet. Då förstår jag det går segt

    Alla som har sådan kabel borde få den bytt, om det går. Dom nyare är mycket bättre, lindningarna osv minskar störningar och allt sånt.

    Men det kanske man inte kan påverka själv, vad vet jag.
    Det blir nog bra.......

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av mimmie
    Citat Ursprungligen postat av cr0wn
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Låter inte som det är några problem.

    Jag kommer upp i runt 7.5-7.8Mbit som max men det är inte så ofta man får ut den hastigheten i alla fall. Har man runt 6-7 tycker jag man ska vara nöjd, speciellt eftersom det är 3km. Helt ok enligt mig.

    Bra att du får nytt modem i alla fall möjligt du får stabilare lina och lite snabbare kanske.

    Jag har föresten 2400meter. Jag har dock bra trådar då jag en gång i tiden hade ISDN på linan och det kräver mycket högre kvalite
    Hade även jag ISDN innan men har nu ADSL. Får ut 6.3mbit på 4000m (+/- 10%)
    Låter ganska otroligt, eftersom gränsen för för att kunna få 8Mbit går vid 3 Km.
    Om du tittar på det här diagrammet kanske du förstår.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...Rate_Reach.gif
    Enligt diagrammet är det helt OMÖJLIGT.
    Kanske skall tillägga att jag har Bredbandsbolaget eftersom Telia hade en dum gräns på 3.5km för 8mbit när jag beställde, medan BBB har en gräns på 5.5km. Har även väldigt bra ledningar hit ut vilket även Telia har påpekat när vi skaffade ISDN för många år sedan (1999?). Grafen du länkar till är ju väldigt grov av sig och tar absolut ingen hänsyn till exempelvis kabelkvalite. Bredbandsbolaget har själva en graf på deras hemsida, http://www.bredband.com/wps/wcm/reso...ets_tabell.gif som för mitt fall stämmer rätt bra.

    Men även denna är ju väldigt grov. Dock har de ju satt ett min/max på den.

  4. #14
    Tja, de flesta av er har ändå sjysst fart. Själv har jag 24 mbit/s från com bort och kommer oftast bara upp på 16 mbit/s. Någon gång har det hänt att jag kom upp på 35 mbit/s, men då måste någon ha tryckt på en knapp på fyllan antar jag. Det är ändå bättre än vad jag hade innan (Glocalnet ADSL), för nu är nätet i alla fall stabilt, vilket det inte var då. Tillbaka till ämnet. Jag hade i alla fall 8 mbit/s från Glocalnet och 1800 m till telestationen, men fick aldrig mer än 4 mbit/s och då var det instabilt som attan. Det var rena pärsen. I o f s är kablarna inte de nyaste (1969 för att vara exakt), men ändå i gott skick. De fungerar t.ex. hur bra som helst för att sända multiplexen för FM-radio i stereo med RDS (vilket har gjorts från denna kåk) och det kräver i alla fall en 40 kHz +/- ett par kHz. Visst, man kan prata om kablar i tid och otid, gamla som nya, men i slutändan hänger det också på hur det ser ut på telestationen och den vi har här är ett hafsverk utan dess like. Mina parentesers grannar som har 24 Mbit/s ADSL och som bor bara 300 m från stationen kommer med nöd och näppe halvvägs och deras kablar är ganska hyfsat nya.

  5. #15
    Fick mitt nya Zyxel modem idag ( silverfärgat trippel play ), och ökade från 6.65 till 7 Mbit .
    Bara att hoppas på att Telia ändrar på sin gräns när man får beställa 24 Mbit, det sjuka är att jag kan beställa 24 Mbit från BBS
    Problemet är bara att jag måste ha en stabil lina, och det vet jag inte om BBS kan leverera
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    music4keep usch de låter ju läskigt.

    Då låter det som Comhem är bättre i ditt fall, och du får ju bra hastighet helt klart. Tidigare sa folk att det var problem med Comhem om man var en "gamer". Att linan inte funkar bra med online spel osv. Men spelar man inte spel kvittar det plus i ditt fall är ju alternativet mycket sämre.

    Mimmie telia borde ha koll på detta, tror inte dom leverarar 24Mbit till stationer som anses för dåliga för att kunna leverara stabila linor. Dom lär ju ha koll på sådant.

    Dessutom misstänker jag att en station som leverarar 24Mbit antingen måste ha certifierats (gåtts igenom och fått ok eller liknande) eller renoverats. Då lär det inte vara problem, annars vågar nog inte telia garantera något, plus dom får massa tjaffs från kunder.

    Med andra ord, dålig affär för telia.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    music4keep usch de låter ju läskigt.

    Då låter det som Comhem är bättre i ditt fall, och du får ju bra hastighet helt klart. Tidigare sa folk att det var problem med Comhem om man var en "gamer". Att linan inte funkar bra med online spel osv. Men spelar man inte spel kvittar det plus i ditt fall är ju alternativet mycket sämre.

    Mimmie telia borde ha koll på detta, tror inte dom leverarar 24Mbit till stationer som anses för dåliga för att kunna leverara stabila linor. Dom lär ju ha koll på sådant.

    Dessutom misstänker jag att en station som leverarar 24Mbit antingen måste ha certifierats (gåtts igenom och fått ok eller liknande) eller renoverats. Då lär det inte vara problem, annars vågar nog inte telia garantera något, plus dom får massa tjaffs från kunder.

    Med andra ord, dålig affär för telia.
    Det levereras 24 Mbit från den stationen jag ligger på, tyvärr ligger jag 2970 meter ifrån så jag kan inte få 24 Mbit från Telia.
    Bredbandsbolaget kan däremot leverera leverera 24 Mbit till mitt abonnemang, hur snabb uppkopplingen sedan blir vet man ju inte.
    10-12 Mbit är väl kanske realistiskt, skulle vara ok för mig.
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

Liknande ämnen

  1. Bredbands hastighet och avtal
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 21:11
  2. hastighet för Nokia 9802s?
    Av creepah i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-06-01, 18:48
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2004-04-29, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss