Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Förvirrad ang. Dreambox modellerna

  1. #1

    Förvirrad ang. Dreambox modellerna

    Hej, är ny på det här forumet och är ny inom området dreambox, därav frågan.
    För att kunna använda använda dreamboxen med en satelitmottagare måste jag använda mig av en dreambox med Dvb-s, right?
    För att kunna köra CS mot en dreambox där det enbart finns kabel-tv måste jag på den platsen använda mig av en dreambox med Dvb-c eller är jag helt ute och cyklar?
    Självklart kopplar jag upp dom mot varrandra genom internet osv.

    tack på förhand.
    mvh. Jimbo

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    CS har INGENTING med vilken box du använder, men naturligtvis så MÅSTE du ha en box som har det utbudet som du CSár med. Och det utbudet skall oxå finnas hos dig. Alltså vill du ha ComHem via CS så MÅSTE du ha ComHem i uttaget. Eller om du vill se satellit så måste du oxå ha en parabol. Det enda du får av CS är kortkoderna.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Jo jag vet att boxen inte har något med CS att göra utan att det är mjukvaran som sköter det, formulerade mig lite dåligt om det.

    Så om jag har förstått det rätt så kan jag inte CS:a mellan en satellit och kabel-tv fastänn vi kan ha samma utbud? Är det koderna som skiljer sig?

    Kabel-tv nätet ligger i umeå och det är bostaden som levererar det, så här står det på deras hemsida:
    "Om du vill köpa till fler kanaler kan du välja mellan leverantörerna Canal Digital, SPA eller Boxer."

    Vad är SPA? Dom erbjuder 1000-kanalerna.

    Alltså om satelliten har Viasatt kan jag inte ta emot det här över kabel-tv fastänn man kanske har utbudet?

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag tror - och jag är långt från säker - men canal digital använder samma kodning via satellit som i deras EGET kabelnät. Har för mig jag läste det nånstans. Men i övrigt fungerar det inte, ja det är helt andra kodningssystem som används och helt andra koder mellan kabel/satellit.

    SPA, felskrivning eller något lokalt bolag kanske?

    ahh... google is your friend:
    http://www.spa.se/
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    Ska se om om vi kan reda ut det utan att röra ihop det ännu mera

    För att CS skall fungera så måste samma krypteringsystem samt koder användas oavsett källa.

    Om vi börjar med CD: CD levereras i en massa kabelnät, både sina egna och i fristående nät.
    Dom allra flesta nät plockar ned satellit signalen (DVB-S) och skickar ut den i nätet som DVB-C utan att göra nått med den, så det är samma kodning och kryptering som orginalet. Så här har man conax med samma koder i både satellit och kabel.

    SPA:
    Har aldrig fått klarhet i vad dom kör, vet att dom har egna boxar men om det är NDS/Videoguard eller inte låter jag vara osagt.

    Boxer:
    Boxer via centralantennen har jag aldrig stött på så om det är en ren DVB-T en DVB-C signal har jag ingen aning om, kontakta din leverantör för att få reda på vilken box som kan användas.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  6. #6
    Tusen tack wildone och T-bird för de snabba och informativa svaren.

  7. #7
    Hej

    SPA står för Svensk Programagentur AB och är det bolag där lokala kabelTV operatörer köper sina kanaler från, dom säljer inte hela paket utan säljer enstaka kanaler för distribution i SMATV nät

    Man köper alltså ett programkort av dom oavsett om det är kabel, marksänt elelr satellit, dom har inga egna boxar men däremot har dom en lista på godkända SMATV boxar, boxar som kodar av enstaka kanaler.

    //snake

  8. #8
    Om dom inte säljer programpaket vad är då detta? http://www.spa.se/index.php?page=kabeltv
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. Förvirrad
    Av Maximilian i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 15:33
  2. Förvirrad, hjälp sökes
    Av limo i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-01-11, 17:18
  3. CD, Conax, krypto etc?? Förvirrad...
    Av darkmarc i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 20:35
  4. AU kort förvirrad???
    Av nikgusta i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 12:10
  5. förvirrad...
    Av gmorken i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-04, 14:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss