Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Frågor kring 7020 Cardsharing, Image, mm

  1. #1

    Question Frågor kring 7020 Cardsharing, Image, mm

    Hej!
    Jag har kollat igenom forumet och guiderna, men inte hittat några direkta svar till mina frågor, dessutom är många trådar från 200
    Jag har en 7020 som jag tänker leka lite med.

    Först och främst kan jag säga att jag ska använda den som en CS server (antar att CS står för Cardsharing för det är det som jag ska använda den till)

    Jag är en nybörjare, så tänk gärna på det när ni svarar.

    Jag har några riktiga basic frågor som jag hoppas jag kan få svar på, för just nu känns det som att jag cyklar åt jag vet inte vart.

    Om du känner att du kan något om dessa tre läs gärna vidare:

    1. Image?
    2. Emulator?
    3. OS?

    1. Vad menas med en image till en Dreambox? Är det samma sak som Operativsystem?
    Har läst lite om Gemini. Är det en version av Linux? Om inte, är det bara ett program? Vad används det till för? Enligt instruktionerna på http://www.comhit.net/showthread.php?t=16075 står det att det första man ska göra är att stoppa in Gemini.

    2. Emulatorer.. Klickar man på Dreambox under filarkiv står det: "Emu's som gör det möjligt att använda orginalkort i din dreambox"

    Jag har inget orginalkort just nu, men kommer att införskaffa mig detta snart. Är det ett måste att ha en emulator? Isåfall vilken av dom? Har läst lite om Newcamd.

    3. Operativsystemet som man får med från början, är det linux?
    Jag har läst att Debian är en version av Linux, men vad är då Gemini?


    Jag hänger inte riktigt med och skulle gärna uppskatta om någon kunde klargöra mina frågor.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    1. En image är den kompletta mjukvara som behövs för att använda mottagaren. Alltså ett operativsystem med alla påbyggnader som behövs för att kontrollera all inbyggd hårdvara och ett grafiskt användargränssnitt med menyer m.m. Exempel på images är Gemini, Pli m.fl.

    2. En emulator behövs för att kunna se kodade kanaler. Annars kan du bara se FTA-kanaler. Emulatorn kan hämta koder från antingen ett originalkort i mottagaren eller en cardserver.

    3. Operativsystemet till en Dreambox är alltid Linux.

    Tänk på Dreamboxen som en dator med extra hårdvara för att kunna ta emot och visa TV. Själva datorn kör Linux, men sedan behövs det extra mjukvara utöver operativsystemet för att kontrollera tuner, grafikprocessor m.m. som inte finns i en vanlig dator. Det behövs också ett användargränssnitt med menyer och knappar för att kunna manövrera mottagaren. All denna mjukvara tillsammans och som är avsedd för en speciell modell av mottagare kallas för en image.

Liknande ämnen

  1. Frågor kring mg_cfg
    Av Buuzzz i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 07:35
  2. 7020 frågor
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 20:45
  3. Frågor kring en ny DM500C
    Av pemani i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 10:07
  4. Frågor kring dreambox 500-c
    Av pjotr2k i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 13:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss