Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: scart komponentkablar inget ljud

  1. #1

    scart komponentkablar inget ljud

    Har en db500c. Och har köpt scart komponentkablar för att se om det skulle vara någon skillnad i kvaliten på plasmatvn. Kan inte påstå att det var någon skillnad direkt men undrar hur man får ljud. Har stoppat i röd-vit i db och vidare i plasmans röd och vita på på komponenten. Knäpptyst. har gjort bildinst YPbPr i dreamboxen. Finns det någon ljudinställning jag missat?
    MVH

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Öh, finns väl ingen komponent ut på DM500?
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Visst finns det component. Finns i alla dreamboxar. Välj bara YPbPr i A/V-inställningarna, och köp en SCART-Component kabel. ljudet tas ut från vit+röd.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Inte komposit du tänker på?
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av danneigötet Visa inlägg
    Har en db500c. Och har köpt scart komponentkablar för att se om det skulle vara någon skillnad i kvaliten på plasmatvn. Kan inte påstå att det var någon skillnad direkt men undrar hur man får ljud. Har stoppat i röd-vit i db och vidare i plasmans röd och vita på på komponenten. Knäpptyst. har gjort bildinst YPbPr i dreamboxen. Finns det någon ljudinställning jag missat?
    MVH
    Scart->Komponent överför bara ljud inte bild! Vill du ut ljud måste du fixa det via spdif eller optiskt eller vad för annan ljudutgång som 500:an kan (har ingen så jag vet inte) men utan ngt sådant så blir det inget ljud. Är tv:ns ingångar verkligen aktiva samtidigt? M.a.o kan du ha både komponentingången för bild och kompositljud samtidigt? För det är väl en gul ingång alldeles bredvid den vit-röda? Omöjligt är det inte men kolla om du får ljud om du väljer komposit(eller vad den nu kallas i din tv) in istället. Får du det och ingen bild måste du nog köra ljudsladden in en surroundförstärkare eller dyl. för att få både ljud och bild samtidigt.
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  6. #6
    Du har nog rätt, jag får säkert köra ljudet genom surroundförstärkare vilket jag inte har ännu. Det är en gul utgång kvar i dreamboxen. Jag har testat alla möjliga varianter utan ljud. Sen när jag köpt mitt hemmabiopaket fixar det biffen. Jag är en total idiot vad gällande kablar hit och dit. Tack ändå..

  7. #7
    antar.. att om du sätter komponent-läget aktivt. så är inte komposit utgången aktiv eller dess utgång.

    testa tryck på audio knappen och växla mellan lägena där. om inte de funkar. möjligen så finns det nån komponent/scart kabel med inbyggda RCA kontakter(ljud kablar) komponent kabel som alltså även tar ut ljud från scart utången.alltså en sådan kabel med 5 st rca kontakter 3 för bild och 2 för ljudet. kanske går detta att tweaka i någon config. så att man kör både komponent och komposit samtidigt. så att ljudet hoppar igång på rca portarna.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  8. #8
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Fel, håller med matkoh, en scart=>komponentkabel med 5st RCA kontakter funkar bra, 3 för bild o 2 för ljud.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Funkar bra med separat RCA kabel för ljudet med om komponentkabeln inte har det...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  10. #10
    Inte så att du måste para ihop audio ingångarna i tvn med component ingången (i tvns inställningar)?

Liknande ämnen

  1. Inget ljud från DVI-HDMI men från Scart
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 23:56
  2. inget ljud !!!
    Av BRIAN2004 i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-30, 15:22
  3. Inget Ljud
    Av dippa71 i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-27, 09:28
  4. Inget ljud...
    Av andrease i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-11, 10:31
  5. inget ljud
    Av fleischer i forum Boxer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-02-06, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss