Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: DM500c får ingen IP (BBB + "VOIP GateWay")

  1. #1

    Exclamation DM500c får ingen IP (BBB + "VOIP GateWay")

    Hej. (här kommer "mitt livs novell")

    Tog min perfekt fungerande DM500c och skulle installera den hos grannen.
    Har BBB fiberanslutning, och direkt på jacket ligger det en VOIP Gateway.
    man får BBB adresser direkt när man jackar in datorer på den (inga lokala adresser, 192.168.x.x)

    Kör med Gemini 4.6 (även testat andra versioner).
    Hur jag än gör (kopplad mot GW:n) så får boxen ingen IP-adress!
    Kopplar jag den direkt på uttaget utan GW:n, får den adress och det är inga problem.
    Tar jag en dator med samma nätsladd kopplad på GW:n så får den adress och kommer ut utan problem.
    Enligt BBB så ger GW:n ett DHCP "erbjudande" men vad jag kan se i loggarna på DB:n så kommer erbjudandet inte fram till boxen.
    Boxen är inte ping:bar via BBB heller. Dom ser däremot MAC:adressen och kan se att det är en dreambox.

    Efter 2 timmar i telefon med både vanliga supporten och "bredbandsexperten" kom dom fram till att dom inget kunde göra, och skulle skicka ut en ny GW.

    Kan det vara så, och har någon annan haft det problemet, att endel GW:s inte tycker om DB:ar? Kopplat ihop till BBB?
    Osäker på om en ny GW kommer hjälpa.

    Ser DB:ns nätverkskort via "userscript - ifconfig", och ser där att boxen skickat ett antal paket, men inte tagit emot ett enda.
    Precis som om GW:n inte "accepterar" dreamboxen.
    Boxen funkar kanon inne hos mig, som har en annan GW. (annat fabrikat och modell)

    Inget fel på sladdar eller nått annat trivialt...

    Nå andra tips?

  2. #2
    BBB's GW delar inte ut LAN adresser. skaffa en Router så går de fint.

    Dom har iof någon modell som gör det, men sån har jag bara stött på en gång

  3. #3

    LAN-adresser

    Hej

    Tack för inlägget, men kräver dreambox en LAN adress?
    Tveksamt, eftersom kopplar jag innan routern, så får den en publik BBB adress och då funkar det utan problem.

    Fortfarande som om DB:n inte "vill ha" adressen som erbjuds. Den kommer aldrig fram till DB:n.

    /m

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    Jag skulle direkt köpa en router.

    skulle aldrig koppla en dreambox emot internet, då dom är ganska enkla att hacka.
    samt att dom kan se i vilka hushåll det finns dreamboxar....

  5. #5
    Funkade finfint när en router smulades dit.
    Tack för visat intresse!

    Case closed

  6. #6
    bra att veta kanske. finns firewalls att ladda ner till dreamboxar. om man vill köra utan router. om man kör PLI finns det redan inlaggt i imagen så bara att aktivera den då. dm500 finns det PLI jade3 maxvar. så är osäker på om firewallen finns inlaggd i den versionen.eftersom maxvar är en bantad version. men annars bara att tanka firewall eller installa PLI jade3 som inte är MAXvar för där ska firewallen finnas.

    dagens images är bättre igentäppta mot hack. bästa är ju att ligga bakom en riktig router. men säger de bara att de finns för boxarna.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 19:00
  2. "Ingen ledig Tuner" - 7025TT
    Av abcd1234 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 18:41
  3. Ingen som kan fixa till "DreamNetCast"?
    Av humlan57 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 18:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss