Hej,

För ett par veckor sen fick jag hem en DM-800 klon ifrån Kina (alibaba.com). Bra pris och snabb frakt. Det tråkiga var att efter några dagar och några omstarter vill den inte starta upp.

Följande felsymptom:

-Inga livstecken förutom ethernet LED's som lyser.
-Drar ca 300mA (12V). Komponenten under flänsen blir varm.
-2.6V, 5V och 3.3V finns på moderkortet.
-Detekteras inte av min router
-Går inte att kontakta via DreamUP (har testat två olika hemmagjorda nollmodemkablar). Ska man ha några särskilda inställningar i RS232-interfacet? Kör default 9600, men har testat några andra hastigheter.

-Säljaren försäkrar mig om att den förinstallerade Gemini 4.4 INTE är time-bombad.

Nån som vet hur jag kan gå vidare med det tekniska? Jag har läst något om kondensatorer nånstans, men kan inte hitta det igen.


Gällande retur:
Säljaren (***en_tan) menar att jag ska skicka tillbaka moderkortet för reparation. Och själv stå för frakten (??!!). Kollade med UPS och DHL; svindyrt. Över 1000:-. Plus att jag säkert kommer få betala tull på tillbakavägen. Om jag dessutom deklarerar ärligt måste man ha nåt tillstånd för att föra in satellitutrustning i landet (Kina). Haha, fy fan.

Jag föreslog att dom helt enkelt skicka mig ett nytt moderkort. Men det går inte.

Jag föreslog att dom skulle stå för frakten åt båda hållen. Men det går inte.

Jag föreslog att dom ger mig support i felsökningen så att jag kan laga den själv. Men det verkar vara för jobbigt.

Senaste svaret jag fick gick ut på att jag borde försöka hitta någon här Sverige som kan det här och kan hjälpa mig. Finns det nåt bättre ställe än detta? :thumbup:



Synd, när allt runt omkring fungerade så bra och jag just tänkte dra ett inlägg om hur bra min klon fungerade och hur nöjd jag var med servicen :'(



Universallösning?

Mvh ctm555