Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Nätverk hemma!

  1. #1

    Nätverk hemma!

    Hallojs!

    Är nybörjare på detta! Hittar inte riktigt vad jag vill ha här på forumet. Letat och letat men kan ha missat något! Söker hjälp med inställningar!!! Har en dm 600pvr-c

    Frågan är:

    Om man vill upprätta ett närverk hemma hur ska man ska få kontakt med servern. Låt säga att jag har en server och en klient! Vilka inställningar gäller för båda? Var i klienten kan jag få kontakt med servern? Om jag vill ha kontakt med en annan server på nätet gäller samma inställning då? (Denna fråga är kanske olämplig men jag vill bara fatta det hela!) Tänkte använda 600:an som server. Vad rekommenderas som klient?

    Ber om en så lättfattad förklaring som möjligt!! :question:

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Den frågan är besvarad typ 1000 ggr, sök på ex. newcs, mgcamd, cccam.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Ok! Förstår att jag egentligen inte hör hemma här! Min okunskap är allt för tydlig!

    Finns det en bok om Dreamboxar för "dummies"? Sökte på Mgcamd och fick hundratals träffar!!! Ägnade i stort sett hela gårdagen att leta på forumet om detta men mycket är överkurser för mig. Handboken som följde med boxen berättar inget om detta!!

    Om jag uttrycker det enklare .... kan jag göra inställninagrna i blåa panelen? Under "Netgrab" eller?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Din fråga är egentligen tvådelad.

    1. Allmän nätverkskunskap.
    Din Dreambox och din server (liksom t.ex. din PC hemma) sitter på ett nätverk hemma hos dig. De har alla varsin IP-adress och kommunicerar med varandra över nätverket m.h.a. IP-adressen. Oftast får de sin IP-adress tilldelad av din bredbandsrouter, men det går även att ställa in IP-adresser manuellt (statiska IP-adresser).
    I Dreamboxen kan du i menyerna kolla/ställa in vilken IP-adress din box har.

    2. Specifikt vad gäller cardsharing.
    Servern har en IP-adress, den har också en port som den förväntar sig att få cs-förfrågningar till. IP-adressen ställs in m.h.a. operativ-systemet t.ex. Linux. Porten ställs in i cardserverprogramvaran t.ex. NewCS (i filen newcs.xml).
    I klienten t.ex. din Dreambox gäller det att editera inställningsfilen för din camd t.ex. mgcamd (i filen newcamd.list) och sätta in rätt IP-adress och port till servern.

    Kort sagt, vissa inställningar som egen IP-adress och val av camd kan du ställa in i menyerna på Dreambox. För att sedan lägga in detaljerna om just din server (IP-adress, port m.m.) måste du editera inställningsfilerna (t.ex. newcamd.list).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Här har du en basic guide,
    http://www.comhit.net/showthread.php?t=15172

    observera att denna skrev 2005, så newcamdserver är ersatt av newcs och versionsnummer har ju ändrats, men där får du en inblick i starten och vad som behövs.
    Läs den, sen kan du komma med frågor om ersättningar och inställningar
    Multitasking means screwing up several things at once.


  6. #6
    Tack för det snabba svaret! Ok! Hänger med lite nu!
    Förstår att detta är "basic" för de flesta här! Är inte van vid Linux mijön alls!!!!

    Kan man editera newcamd.list från fjärrkontrollen? Hur letar du upp filen och hur ändrar du? Vill inte göra fel!!!

    Vad är bäst ..... köra statiska eller dynamiska IP- adresser?

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nej, du kan inte editera newcamd.list från fjärrkontrollen.

    Nu blir det lite trixigt för du blir tvungen att antingen lära dig att editera en fil i Linux (UNIX) miljö med hjälp av de editorer som kan finnas inbyggda i boxen. Det kan vara "vi" eller "nano", själv kör jag alltid med vi men den är inte enkel för nybörjare.

    Eller också måste du lära dig att editera filen på din PC med hjälp av en editor som klarar att editera UNIX-filer utan att förstöra dem och sedan att ftp:a tillbaks den till boxen.

    Ingetdera är enkelt eller lättfattligt för nybörjare tyvärr...

    Har du lärt dig att logga in på boxen med hjälp av ssh eller telnet ännu? Det måste du också lära dig...

    Vet inte om det finns några lättbegripliga nybörjar-guider om såna här saker?

    Mitt förslag är i alla fall att du:

    1. Installerar PuTTY på din PC och lär dig att logga in med ssh på Dreamboxen.
    PuTTY finns på http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

    2. Lär dig att hantera UNIX-editorn "vi" hjälpligt. Vi finns i alla UNIX/Linux-varianter och funkar alltid. Den är knölig att lära sig men det enklaste är inte så svårt.

    Om du är inloggad i boxen

    Gå till rätt bibliotek:
    cd /var/keys

    Editera filen:
    vi newcamd.list

    När du är inne i vi är de enklaste kommandona som följer:
    1. du kan flytta runt markören med piltangenterna
    2. du kan radera tecken genom att trycka 'x'
    3. du kan skriva till text genom att trycka 'i' och skriva det du vill, avsluta genom att trycka 'Esc'
    4. När du är nöjd med filen tryck i följd 'Esc' ':' 'w' 'q' för att spara filen och gå ur vi.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Var rädd att du skulle svara så faktiskt!!

    Letade upp filen via "blå panelen" /Plugins (verktyg)/TuBox Commander.

    Där under /usr/keys hittade jag newcamd.list

    Gick in och testade och det verkar som om jag kan editera !! Eller är det helt fel!!??

    Vad gör man i "Ngrab streaming inställning"? Är det "värdservern" jag ställer in där?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är alltid bättre att ha statiska IP-adresser på server och Dreambox. Helt enkelt därför att då har de alltid samma IP-adresser och det är enklare att hitta dem i nätverket. Låter man bredbandsroutern sköta tilldelning av IP-adresser så kan det hända att utrustningarna plötsligt får andra IP-adresser än de haft tidigare och då ställer det till problem.

    Jag skrev en gång en liten guide om statiska IP-adresser:
    http://www.comhit.net/showthread.php?t=26394
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Läpp Visa inlägg
    Var rädd att du skulle svara så faktiskt!!

    Letade upp filen via "blå panelen" /Plugins (verktyg)/TuBox Commander.

    Där under /usr/keys hittade jag newcamd.list

    Gick in och testade och det verkar som om jag kan editera !! Eller är det helt fel!!??

    Vad gör man i "Ngrab streaming inställning"? Är det "värdservern" jag ställer in där?
    Det är mycket möjligt att det går att editera filen m.h.a. Blue Panel. Det kanske andra som kör Dreambox kan svara på? Själv kör jag sällan Dreambox utan mest andra boxar (IPBox och Kathrein) så jag är inte helt uppdaterad på de specifika verktyg som finns för Dreambox.

    Det jag beskriver är allmänna metoder som funkar på alla boxar.

    Ngrab har ingenting med cardsharing att göra. Jag tror att Ngrab är ett sätt att spela in till en disk på sin PC.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Hemma projekt - IPTV, VOD
    Av mami i forum IP-TV
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 12:49
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 12:48
  3. proxy hemma
    Av frejac i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 21:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss