Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: En massa n00b frågor om dreambox

  1. #1

    En massa n00b frågor om dreambox

    Tjena

    Får snart canaldigital digitaltv hem..så jag har lite frågor om det

    1.Vilken dreambox ska jag skaffa som är kompatibel med canaldigitals utbud

    2.Abonnemanget är tecknat för hela min bostadsrättsförening så vi får en basic box som tillhör lägenheten, kan jag använda den boxen på min 2a tv och dreamboxen i vardagsrummet utan problem?

    3.Hur kan jag göra för att streama tex en fotbollsmatch till min laptop när jag är ute och jobbar nånstans?


    Hoppas nån orkar svara


    //Danne

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    1. Samtliga boxar med C-tuner fungerar, dock är jag osäker på om HD-kanalerna fungerar i kabelnät på valfri box, får du ens tillgång till dem?
    2. Ja med en cardsplitter gissar jag, för det framgår inte om ni får ett kort eller om det kodas av centralt.
    3. Det finns beskrivet på massor av ställen på forumet, sök och du skall finna.

    Jag orkade svara... :P
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Kan jag inte använda dreamboxen som cardsplitter? eller funkar inte "originalboxen'" att ha i andra änden då?

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Cardsplitter och cardsharing är två skilda saker, cardsplitter fungerar med orginalbox, vid cardsharing fungerar den inte
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    ok...så långt är jag med


    Spelar ingen roll för mig hur det är kopplat det enda jag vill kunna göra är:

    Ha en inspelningsbar dreambox till tven i vardagsrummet och kunna använda den för att streama lite tv till min laptop
    Samt kunna se samma digitalkanaler på min 2a tv, hur det går till spelar ingen roll, men gärna så billigt som möjligt

    Brukar det förresten vara några problem att använda anda boxar än originalboxar till canaldigital, har hört att vissa leverantörer kan jävlas lite


    Tack förresten för svaren såhär långt, uppskattas verkligen

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du kan A, skaffa ett multirumabbonnemang hos CD eller B. en Cardsplitter för att se kanalerna lagligt. Cardsharing fungerar säkerligen lika bra och det finns många trådar om det här och på resten av Internet.

    Strömma till bärbar dator görs enklast med en pryttel som slingbox eller SONYs location free.

    Hur det är för nya kunder vet jag inte, men för gamla kunder fungerar i stort sett alla mottagare som har rätt tuner i sig.

  7. #7
    Tack för svaret

    Vet att cardsharing inte är tillåtet att prata om här, men har bara en liten fråga om skillnaderna

    Har hört att för cardsharing måste du ha samma leverantör låt oss säga CD

    Men om jag loggar in via laptopen för att se kanalerna via min dreambox så ska det ju funka bra....eller?

    Varför måste man då ha samma leverantör för att kunna cardshara? kan man inte gå via samma princip som vid streamning till en laptop?

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vad betyder "cardsharing" -> Kortdelning, du delar alltså ditt programkort mellan Dreamboxar (eller andra Linux-boxr), alltså samma operatör. Du kan inte få bild på ex. en Robertkanal om du har ett kort från ComSlem.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Men vad blir skillnaden om jag streamar till tex en laptop då?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Precis som du säger "Streamar", då har din dreambox redan öppnat kanalerna, och du spolar den öppna kanalen till din PC via nätverket. Du har ju ingen tuner i din dator utan boxen sköter den biten.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss