Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kanalsökning - Hittar INGET väster om Atlantic Bird 3 (5,0W)

  1. #1

    Kanalsökning - Hittar INGET väster om Atlantic Bird 3 (5,0W)

    Av ren nyfikenhet undrar jag varför jag inte hittar NÅGOT väster om Atlantic Bird 3 på 5,0W?
    Jag har hittat allt jag sökt efter mellan 28,2E - 5,0W med mycket bra signalstyrka hela vägen och absoluta toppen vid 13,0E-0,8W ca 99-100%
    Efter 5,0W är det helt dött hur jag än söker. Högt placerad antenn & fri sikt åt alla håll!
    Någon inställning? Feljusterad antenn/motor?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det finns inte så mycket västerut då Atlanten dyker upp; de flesta satellitleverantörer är inte så intresserade av det området. HISPASAT på 30 grader väst borde kunna tas emot bra, även 8 grader väst borde kunna funka.

    En del av satelliterna har lite konstiga fotavtryck i det området. På min trojänare FORTECSTAR stämde de förprogrammerade transponderna och frekvenserna inte alls längre.

    Kolla Lyngsat och andra liknande sidor så att du har rätt frekvenser när du letar efter de västra satelliterna.

  3. #3
    Jag har testat både automatiska sökningar och manuella enl både lyngsat och kingofsat. Hittar absolut ingenting... Full signalstyrka på 5W

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Åhå...

    Hur går det om du går åt öster? Kan du ta emot Hellassat (36ö?) och Turksat (42ö)?

  5. #5
    Turksat 42,0E var inga problem. Bra signal!

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    OK. Har slut på ideer...

    Sista halmstråt.: Har du inställda öst/väst-gränser som gör att motorn slutar vrida vid ett viss gradtal. Kan du se om antennen vrids hela vägen om du ställer in exempelvis HISPASAT (30V)

  7. #7
    Jag testade Hispasat 30W och det var inga som helst problem. Men det var väl igentligen 7W & 12,5W jag var intresserad av. Men där hittar jag ingenting. De spelar igentligen ingen roll. Det är bara nyfikenheten som kliar :-) Tack för visat intresse :-)

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Aha... Det förklarar saken:

    Nilesat (7V) får du inte in, om du inte har en STOR parabol.
    12,5V , vid en titt på foavtrycket ser det också ut som det är svårt att ta emot satelliten utan en STOR antenn.

    På sidan SATLEX.de kan du hitta en översättning mellan EIRP och antenndiameter.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss