Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Tappar bilden vid kanalbyte (dreambox 600pvr-s)

  1. #11
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Skulle rekommendera att du kollar över kablar och provar att justera parabolen.
    Ställ dig på en kanal på Thor och välj satfinder manuellt läge på Thor.
    Ställ in parabolen höjdled och sidled så du får så bra signal som möjligt på Thor (Den svagare satelliten).
    Sedan vrider du huvudet för att få så bra signal som möjligt.

    Nu ställer du dig på en kanal på Astra/Sirius och satfinder i manuellt läge på Astra/Sirius.
    Efter det justerar du Astra/Sirius huvudet i sidled (Vrida på huvudet).
    Om allt detta är ok nu så prova göra en ny kanalsökning.
    Prova zappa mellan kanalerna blir det bättre?

    Om inte prova med annan PSU = Ström adapter och se om det löser problemet.

    Vilka Switchar har du provat med?
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  2. #12
    jag hade antennservice här idag och kollade parabolen och det är helt rätt inst och jag har bytt alla kablar.
    switcharna digialyti och triax tror jag den hette
    antennservice kollade hur den switchade om i kabeln vid dreamboxern och där funkade det.
    mvh stefan

  3. #13
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Så fall så är det en annan PSU som gäller som matkoh rekommenderat...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det låter som klassiska DiseqC problem. Men eftersom du har provat flera olika switchar så kan det hända att matkoh:s teori är rätt. Att ett dåligt spänningsaggregat stör DiseqC-switchen.
    Om du har möjlighet så prova med ett annat spänningsaggregat till Dreamboxen för att se om det hjälper. Annars är det tyvärr så att Dreambox är ganska kräsna på DiseqC-switchar och det är inte alla fabrikat på switchar som vill lira ihop med Dreambox.

    Att installatören har provat och funnit att DiseqC-switchen fungerar betyder inget. Det är nämligen inte switcharna som är problemet utan Dreamboxen. Dreambox har billiga nätaggregat som genererar mycket störningar (det matkoh kallar rippel, det är överlagrade spänningsvariationer och övertoner). Summan av kardemumman är att likströmmen i en Dreambox innehåller störningar. När sedan Dreamboxen skall signalera upp till DiseqC-switchen gör den det via likströmsmatningen på antennledningen. Eftersom likströmmen innehåller övertoner störs 22 kHz signaleringen från boxen till DiseqC-switchen.

    Bra DiseqC-switchar innehåller filter som filtrerar bort de här störningarna. Andra fabrikat har snålat in på avstörningen och då får man de här problemen. Att ett visst fabrikat av DiseqC-switch fungerar klanderfritt med installatörens utrustning eller andra digitalboxar betyder tyvärr inte att det fungerar ihop med Dreambox. Det är Dreambox som är den svaga länken och genererar störningar. Det gäller att hitta en switch som är bra på att filtrera bort störningarna.

    Om du nu inte får ordning på problemen med hjälp av att byta spänningsaggregat skulle jag rekommendera att du prövar en erkänt bra DiseqC-switch som Spaun.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #15
    jag har provat en spänningsagregat men det blev tyvärr inte bättre
    så nu ska jag testa lite olika switchar.
    jag tackar alla som har hjälpt mej igenom detta
    ha det bra alla
    mvh stefan

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Sätt antennkablen rätt i sirius lnb:t och se om det funkar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss