Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hårddisk i DM7020 - ej utbytbar??

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Hårddisk i DM7020 - ej utbytbar??

    Citat Ursprungligen postat av truckis Visa inlägg
    dm 7020 finns bara med s-tuner, ingen hd-möjlighet. där emot kan du ha en hdd i den. Dom är inte utbytbara.....
    Har en DM7020 där jag idag hörde att hårddisken börjar ge skrapljud. Bör väl bytas ut lite per omgående, tänkte jag, innan jag läst ovanstående inlägg. Varför är inte den hårddisken utbytbar? Kollade och hårddisken är en Seagate Barracuda 7200 på 160 GB. Har liggande hemma en likadan hårddisk, i o f s är den bara på 40 GB, men jag håller inte på med inspelningar, så den borde annars räcka till storleksmässigt, mer än väl ... Den skulle jag velat stoppa i. :-(
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Nog går det att byta disk, fdiska den & formatera den bara med ext3.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag tror att i det inlägget Hexantrop länkade till menar de att tunern inte är utbytbar. Hårddisken är säkert utbytbar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Bytte till större hd i min 7020 för några år sedan, inga problem
    CS är största hotet mot dreambox.
    "FreeTV" finns inte, det är alltid någon som betalar.
    Kryptering = NDS, Conax...
    Kodning = MPEG2, MPEG4...
    OS: Ubuntu 12.04

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack! Ja, jag tyckte det verkade mycket konstigt att man inte skulle kunna byta hårddisk i en dreambox. Borde vara lika enkelt som i en dator. Bara kolla byglingen. Sedan köra Fdisk, formatera den till ext3, som du matkoh säger.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    BUMP!

    Kom på en sak ... Efter att ha plockat fram en gammal hårddisk för isättning, ställde jag mig lite frågande ...

    Jag använder min DM7020 just nu enbart som server och klient (ansluten till en TV). Spelar för tillfället inte in eller lagrar något på hårddisken. Det primära för mig just nu är att boxen lagrar alla dessa datafiler som behövs för att boxen ska funka som server.

    Behöver jag då överhuvudtaget en hårddisk i boxen? Stoppar jag i boxen en gammal hårddisk, så kanske det blir mest blir till nackdel? Boxen måste ju bli varmare när den ska driva en rätt gammal hårddisk, så jag kanske tappar en hel del i livslängd på boxen - i värsta fall kanske tuner eller annat pajar?

    Överdriver jag problemet med värme och hårddisken trots allt gör mer nytta än skada? Det är kärnfrågan för mig just nu. Utan hårddisk blir väl en DM7020 i stort sett en DM500S, fast med två kortläsare?


    PS: Monterade in och installerade hårddisken. Tog inte värst många minuter och boxen blev tyssst!
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-11-13 klockan 11:50.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss