Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Dreambox diseqc 2/1

  1. #1

    Dreambox diseqc 2/1

    Jag har ett problem med min Dreambox. Har haft den i typ 2 år och det har fungerat kanon med parabolen men för ungefär 2 veckor hände ngt, diseqc verkade sluta fungera. Men det är lite skumt. Dreamboxen byter inte från A/A till A/B utan om man kopplar in Astra LNB till diseqc switchen då fungerar det. Men om man sedan byter till Thor och kopplar in den i diseqc så får man 0V till LNB!? Vad händer är det switchen eller är det dreamboxen som har gått sönder, jag har köpt en biltema diseqc för 1 vecka men ingen skillnad. Köpte en från kjell också men samma resultat. Kan det vara så att det är 2.0 diseqc och inte fungerar. Eller är det dreamboxen.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Byt PSU.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    låter ju som om thor lnb är trasigt (kortis i huvud eller kabel)

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Börja med att byta kabel, sedan testa att skifta LNB ta det ifrån ASTRA och sätt på THOR's plats, så kontrolerar du vilket som det är fel på, kabel eller LNB. Sedan köper du det som är sönder, eller skalar om en ny kabel.

  5. #5
    Detta har jag gjort, har testat att koppla en kabel direkt till Astra--fungerar sedan till Thor med samma resultat, att det fungerar.
    Men om jag sedan sätter en Discq swich imellan verkar det som dreamboxen från frispel och vet inte vad den håller på med. Den byter helt enkelt inte LNB, så vad kan vara problemet, jag har bytt strömadapter till en 12V 5A så strömproblem tror jag inte det är
    så kan det vara turnen i dreamboxet som är trasig? eller är det Switchen? Gick och köpte en 1.0 Disqc switch med då fungera inte någon av LNB:erna så vad kan det vara?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Låter som ett klassiskt DiseqC-problem. Dreambox har helt enkelt problem med många fabrikat av DiseqC-switchar. Bäst är att prova med en kvalitets-switch som Spaun eller EMP Centauri.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    70
    Tackad
    6 gånger
    Tipps!! Netonnet säljer en 2:1 switch för 149kr inkl frakt. Switchen är av märket HQ och dom funkar superbra till DM800, DM800 SE, DM 600 och DM 500HD.

    Biltemas switchar har jag aldrig fått att funka till mina dm800.

    Spaun funkar givetvis också bra men kostar som 3st HQ switchar.
    EMP tycker jag är sisådär. Har faktiskt haft en del problem med dom.

    Köp en HQ switch från netonnet så kommer du bli nöjd garanterat.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Att investera 400:- i en Spaun som utan vidare överlever 2-3 boxbyten à 3-4000 spänn tycker jag är en rimlig investering för att slippa problem...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    jag testade en sådan, det fungera inte samma problem. Kan det vara dreamboxen?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    "Dreamboxen byter inte från A/A till A/B utan om man kopplar in Astra LNB till diseqc switchen då fungerar det" undrar vad du menar med detta ?

Liknande ämnen

  1. DISEqC 1.1???
    Av Schwede30 i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 22:17
  2. 7025...Diseqc?
    Av kjell-håkan i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 23:30
  3. DiSEqC problem!
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 13:37
  4. DiSEqC
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 13:06
  5. DISEqC
    Av patrickp i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 10:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss