Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svensk digitalTV i Danmark

  1. #1

    Svensk digitalTV i Danmark

    Hej, jag skrev i Boxer detta (passar bättre under Viasat nu):
    Hej, min dotter är bosatt i Århustrakten i Danmark med sin familj. Hennes barn vill gärna se Barnkanalen från SVT. Hon flyttar senare i år till en villa med högt läge med fri sikt söderut och åt väster verkar det vara plant. Är det någon som vet om det går att få in signal från någon svensk mast? Terracom svarar inte på dylika frågor.

    Fick svaret:
    Viasats frikanalspaket. Hoppas att det finns kvar. SVTs kanaler med godkänd viasatbox, men utan abonnemang. Kräver parabol.

    Frågar nu:
    Det finns ett jag hittat på nätet hos Parabolcity i Helsingborg:
    http://www.parabolcity.se/product.php?id_product=130
    för 699 kr. Kan man bara sätta upp en dylik i Danmark eller måste man först installera på svensk mark och registrera eller vadå, sedan demontera och sätta upp i Danmark?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om nu frikanalspaketet finns kvar hos Viasat (det vet jag inte, ring och kolla). Som det var tidigare fick man uppge sitt boxid på en av dem godkänd mottagare. Man fick också lämna sina personuppgifter så jag antar att de kollar att man bor i Sverige. Sedan är ditt boxid aktiverat och då lär det fungera lika bra i Danmark som i Sverige.

    Alternativt, om nu inte frikanalspaketet finns kvar hos Viasat, så skaffa en Dreambox och installera scam som öppnar en del nordiska kanaler på Viasat.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Morsning korsning. Jodå, om din dotter bor högt och är intresserad av DX:ing så finns väl möjligheten att införskaffa en rejäl riktantenn och rikta den antingen mot Helsingborg, Halmstad eller Hörby. Jag vet att det finns folk som kan plocka in SVT där med riktantenner av den lite grövre kalibern, men det är inte stabilt och det gäller att välja rätt station som är mest stabil. Jag bodde själv i Malmö på 7 våningen i ett höghus innan och plockade in både Århus och Odense väldigt ofta med en vanlig antenn och nästan alltid med en riktantenn, så jag vill påstå att det skulle vara fullt möjligt åt andra hållet med såvida det inte är så att danskarna som vanligt brassar på full effekt medan svenskarna kör sina lågeffektare.
    Annars gäller SCAM och en Dreambox. Kan rekommendera 7020HD så får du både marksänt/kabel och satellit i samma låda.

  4. #4
    Kollade precis och fick veta följande. Beroende på om han riktar antennen mot nordöst eller sydöst så plockar han in mux 1 från kanal 33 i Hörby eller 30 i Göteborg. Göteborg är något starkare. Riktad mot sydöst kan även muxarna från Halmstad och Helsingborg gå in och det är alltså större chans att få in något. Annars är Göteborg stabilast. Det är dock en ganska maffig yagiantenn som han har på vinden. För dotera din kan nog ändå en DB med SCAM vara lättast att hantera med tanke på stabiliteten = mindre gråt i hushållet :-)

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det allra enklaste är att du (eller någon annan i Sverige) skaffar ett VIASAT eller Canal Digital -abonnemang, ger henne mottagare och dekoderkort. Hon ser till att det kommer upp en parabol på huset.

    Alla glada.

Liknande ämnen

  1. Svensk digitalTV i Danmark
    Av folke i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 14:01
  2. Bildkvalitet ComHem digitaltv
    Av Orfeous i forum Com Hem
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 13:27
  3. DBTV Digitaltv i usb
    Av EvilEmil i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 17:27
  4. Mottagare för digitaltv?
    Av matte i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 21:48
  5. TV 2 Danmark
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 09:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss