Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Dreambox DM500-C

  1. #11
    Hehe okej, jag förstår :P tänkte nästan att det kanske var något fuffens med den här "Dreambox"
    Får väl kolla med herrn som löste den då

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    blomman kolla så att du har nätverkskabel i. o att du har internet. Annars pröva med att restarta GUI,n tror de är blp knapp sen starta om gui

  3. #13
    Hej, jag tänkte ge mig in i den här djungeln, men är än så länge helt grön på hur det fungerar generellt. Jag har sökt runt i forumet och försökt lära mig. Min ide är att köra openpli på en dm500-c, och har sökt på detta . Fortfarande förstår jag inte skillnaden på image och configuration. Är det samma sak eller behöver man lägga in båda? I deras wiki står detta:

    You will first of all need the following tools;
    a. A windows PC, a Linux PC
    b. A crossover or null modem cable (where pins 2 & 3 in the cable are crossed over on one end)
    c. DreamUP from Dream Multimedia - click here to download the Windows version - Download the Windows dreamUP tool
    d. Our latest image - click here to down load it - Download our latest image * note: there are two version of this image * You might like to put the image you have just downloaded into the same directory as you put dreamUP to make things easier on yourself.

    Download the latest software here:
    Jade Final release for the DM500
    Jade Final release for the DM500 (Old Framebuffer)
    Jade Final MaxVar for the DM500
    Jade Final MaxVar (Old frame buffer)

    Jag har förstått att man kan använda Openpli-beta-dm500-2130505-305 som Image, men vad ska jag då ha Maxvar ovan till? Var börjar jag? Tacksam för svar, och ni får gärna vara övertydliga för jag är rätt borta just nu.
    Hälsningar Jocke
    Senast redigerad av jockebest den 2013-11-07 klockan 22:38.

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du behöver som sagt en PC med serieport och en nollmodemkabel. Du behöver också programmet DreamUP för att lägga in en image i boxen.
    En image innehåller själva operativsystemet och drivrutiner för boxen. Man kan grovt jämföra det med att installera Windows på en PC.

    Efter att du lagt in imagen måste du göra en del konfiguration. Ställa in vilka satelliter din parabol kan ta in, göra en kanalsökning, skapa en favoritlista (eftersom din kanalsökning kommer att generera > 1000 olika kanaler så blir det obekvämt att bläddra i den listan).

    Slutligen måste du också konfigurera dina nätverksinställningar och installera och konfigurera en softcam. Softcam:en gör att du kan läsa från ditt programkort och se de kanaler du betalar för. Här finns det många varianter beroende på om du vill köra kortet i boxen eller ha kortet i en annan server hemma. Det finns ett nästan oändligt antal inlägg i detta forum som handlar om hur man ställer in dessa saker.

    Vad gäller skillnaden på de olika versionerna av PLi så kan du direkt glömma de som heter "Old Framebuffer". De är bara till för mycket gamla originalboxar. Sedan har du den vanliga imagen och MaxVar att välja på. Skillnaden är att MaxVar har en annan partionering så det finns plats att installera lite fler plugins i den versionen. Annars fungerar de exakt likadant. Om du inte vet med dig att du kommer att installera en massa plugins så rekommenderar jag att du börjar med den vanliga versionen.

    Observera att allt som sagts gäller om du har den gamla DM500 (utan HD). Har du en nyare HD-box så gäller andra saker...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #15
    Perfekt, tack för informationen. Jag har inte fått hem boxen än utan försöker läsa på i förväg. Då kör jag på en vanlig image och börjar där. Eventuellt kommer jag bara utnyttja de fria kanaler jag får ut genom att använda dreamboxen utan kort. Detta för att slippa den analoga bildkvalitet jag får via comhem. Jag tror att det är 17 kanaler analogt. Innebär det att jag kan räkna med att kunna se dem i dreamboxen direkt om jag gör en kanalsökning? Kanske bäst att fråga det i rätt forum. Jag återkommer när jag fått grejorna. Tack igen.

  6. #16
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Hur tror du att du kan se ANALOGA kanaler på en DIGITAL-box ????
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jockebest Visa inlägg
    Perfekt, tack för informationen. Jag har inte fått hem boxen än utan försöker läsa på i förväg. Då kör jag på en vanlig image och börjar där. Eventuellt kommer jag bara utnyttja de fria kanaler jag får ut genom att använda dreamboxen utan kort. Detta för att slippa den analoga bildkvalitet jag får via comhem. Jag tror att det är 17 kanaler analogt. Innebär det att jag kan räkna med att kunna se dem i dreamboxen direkt om jag gör en kanalsökning? Kanske bäst att fråga det i rätt forum. Jag återkommer när jag fått grejorna. Tack igen.
    Du kan inte se Comhems analoga kanaler på en Dreambox. Utan kort kan du bara se de kanaler som sänds fritt digitalt av Comhem. Jag tror att det bara är SVT-kanalerna och TV4, jag har inte Comhem själv så jag vet inte exakt, men det är inte så många kanaler.

    De analoga kanalerna kan du ofta se direkt i TV:n utan box.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Hej, det var precis så jag menade, men hoppades på att motsvarande kanaler som sänds fritt analogt kanske funkade via dreamboxen fast med bättre bild men vi får se hur många det är, verkar variera från stad till stad.

  9. #19
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jockebest Visa inlägg
    men hoppades på att motsvarande kanaler som sänds fritt analogt kanske funkade via dreamboxen fast med bättre bild men vi får se hur många det är, verkar variera från stad till stad.
    Det beror på vad föreningen valt att betala för. Digitala basutbudet innehåller SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barn- och kunskapskanalen, TV4, TV 6 och TV ComHem. Fler än så tror jag är ovanligt, men det kan även hända att du inte ens får dessa.

  10. #20
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    I mitt Com Hem-hus är dessa analoga kanaler fria (varierar i olika geografier):

    SVT 1
    SVT 2
    TV3
    TV4
    Kanal 5
    TV6
    Sjuan
    TV8
    Kanal9
    TV10
    Kanal 11
    SVT24
    TV4 Sport
    Barn och Kunskapskanalen
    TV Com Hem


    Men endast dessa digitala kanaler är fria (gäller i hela Sverige som jag har förstått det):

    SVT 1
    SVT 2
    TV4
    TV6
    SVT24
    Barn och Kunskapskanalen
    AXESS TV
    Senast redigerad av Jicarala den 2013-11-08 klockan 15:44.

Liknande ämnen

  1. Dreambox DM500+ Newnigma 1,35a
    Av jockscott1 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 10:06
  2. Dreambox DM500-S, installation
    Av manfred i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 19:44
  3. Dreambox dm500-S and JSC Kort
    Av khaled_jamal i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:55
  4. Dreambox, DM500-T (DreamCrypt CardReader)
    Av Pei-turn i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 13:20
  5. Dreambox DM500 ägare! Kolla här!
    Av humlan57 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 15:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss