Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Samsung 9500 klarar via***s uppgradering

  1. #1
    apan2
    Gäst

    Samsung 9500 klarar via***s uppgradering

    Hallo!
    Ja funderar ju nu på att köpa en Samsung DSR 9500 AY för ca 2500kr .. Men ja känner att om via*** byter system tll hösten så är det onödigt att lägga ut så mycket pengar på en box om den sedan inte går att använda.. Eller går boxen att uppgradera, i så fall hur?

  2. #2
    Boxen är ju programmerbar med mjukvara för conax och viaccess, och om via*** kodar om sitt system finns ju 2 vägar: Ingen knäcker koden för det nya systemet, alla piratkort blir värdelösa liksom alla mottagare utom Via*** egna boxar som de specialbyggt. Alt 2 är att kluriga pirater knäcker koden, och då kommer väl snabbt mjukvara till Samsungs boxar liksom andra. Vad tror du nu är mest troligt?

    Via*** kommer att förlora batalande kunder om det krävs egna boxar uteslutande, gissar jag. De bytte ut boxar i princip gratis för en tid sedan, men ingen operatör har i längden råd att skänka bort boxar i sin iver att ta död på piratkortsmarknaden. Månadskostnaden skulle stiga i höjden ännu mer och många skulle nog hoppa av. Min egen högst personliga tanke....
    Rätta mig om jag har fel som någon här brukar säga!

    Mecman

  3. #3
    apan2
    Gäst
    Ja, tänkte också det.. Men om snart en ny mjukvara kommer till samsung var hittar ja då den? Och måste ja koppla boxen till datorn för att få in mjukvaran på boxen, hur gör ja d i så fall??

  4. #4
    Satsar du på paraboll så e det nästan bättre att lägga ner lite mer pengar o köpa sig en Dreambox.. då slipper du all problem med system bytte o vilka kort man ska använda....


  5. #5
    apan2
    Gäst
    Nej, ja känner inte riktigt för att lägga ner så mycket pengar för att få se på bra tv... Tycker nästan att 2500kr också är för mycket... Mina frågor kvarstår från mitt förra inlägg...

    /tack på förhand

  6. #6
    Michelangelo!

    Kan du utveckla det där lite ytterligare. Vad menar du med att man inte behöver bry sig om systembyte. Skulle en Dreambox mottagare klara ett nytt system från Via*** utan vidare???? Du måste väl ha en CA-modul eller dess software oavsett mottagare? Kan du förklara för en lekman vad denna fantastiska Dreambox kan. Att den är programmerbar har jag förstått......

    Mecman :? :?

  7. #7
    Dream boxen körs nästan uteslutande på sin operativ system som är Linux.. med den kan du välja fritt bland olika system och avkodningsprogramer.. skulle de ändra system så e det bara att ladda ner nya program o lägga in dem i boxen..

    Du behöver med andra ord varken kort eller Cam moduler alls..
    Eftersom det är boxens egna procesor som bearbetar koderna behöver du inte heller oroa dig för att det kommer att vara för sakta..

    Leta lite på nätet om Dreamboxar o läs lite så kommer du nog att bli intresserad...

  8. #8
    Undrar var Dreamboxarna finns billigast? Ja har hittat de på www.neptunsat.com för 4400 som billigast. Ngt annat ställe?

  9. #9
    Låter intressant med Dreambox, men jag undrar vidare:

    -Måste man behärska Linux för att programmera den?
    -Nuvarande och kommande programfiler till Dreambox, gör man dem själv, eller finns det siter på nätet som har den, obs! Frågar ej var här.....
    -Vad ingår när man köper en Dreambox, är den förprogrammerad med Conax å Viaccess till exempel. Jag har sökt den här infon själv, men jag tycker inte svaren är lätta att hitta....

    Mecman :roll:

  10. #10

Liknande ämnen

  1. Samsung DSR9500AY uppgradering
    Av SKR8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 13:37
  2. Skillnaden på Samsung DSR 9500 VIA CI & Samsung DSR9500A
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:20
  3. Samsung 9500
    Av Clarre73 i forum Viasat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-01-29, 23:59
  4. Samsung 9500
    Av navrozidis i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-03, 16:34
  5. Samsung 9500
    Av navrozidis i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-06, 19:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss