Sidan 75 av 82 FörstaFörsta ... 25657374757677 ... SistaSista
Resultat 741 till 750 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #741
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du tar bort hela [dvbapi] sektionen så slipper du det felmeddelandet.

    Vet inte riktigt varför du får mgcamd felmeddelandet. Det har lite att göra med vilken klient du använder och hur den presenterar sig för oscam. I.o.f.s. spelar det ingen roll att du har det felmeddelandet om allt funkar i övrigt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #742
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om du tar bort hela [dvbapi] sektionen så slipper du det felmeddelandet.

    Vet inte riktigt varför du får mgcamd felmeddelandet. Det har lite att göra med vilken klient du använder och hur den presenterar sig för oscam. I.o.f.s. spelar det ingen roll att du har det felmeddelandet om allt funkar i övrigt.
    Men AU kommer fungera oavsett då även om jag tar bort den sektionen? Det verkar funka iallafall, Via hoppade igång efter några timmar.. men jag antar att det inte blir någon sån väntan om den är ställd så den skickar EMM alltid och inte bara vid behov, som jag tror jag hade innan.

    Felmeddelandet kan inte ha något samband med att mgcamd inte startar vid start av boxen? Även fast den är vald som huvudcam, så det är något "större" fel med det. Ska prova flasha om boxen.

  3. #743
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    [dvbapi] sektionen i oscam.conf har inget med au att göra. Utan den används enbart om du ska köra oscam som klient d.v.s. installera oscam på en digitalbox istället för t.ex. mgcamd.

    Din box loggar ju inte in på servern förrän mgcamd startar så jag tror inte felmeddelandet beror på att mgcamd inte startar när boxen startar. Det var så länge sedan jag själv körde mgcamd så jag minns inte om det är "normalt" att få detta meddelande.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #744
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Läste på ett tyskt forum att det ev. kan hjälpa att lägga till parametern keepalive = 1 under [newcamd] i oscam.conf, typ:

    [newcamd]
    port = 10001@093E:000000;10002@0B00:000000
    key = 0102030405060708091011121314
    keepalive = 1

    Du kan ju testa.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #745
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    [dvbapi] sektionen i oscam.conf har inget med au att göra. Utan den används enbart om du ska köra oscam som klient d.v.s. installera oscam på en digitalbox istället för t.ex. mgcamd.

    Din box loggar ju inte in på servern förrän mgcamd startar så jag tror inte felmeddelandet beror på att mgcamd inte startar när boxen startar. Det var så länge sedan jag själv körde mgcamd så jag minns inte om det är "normalt" att få detta meddelande.
    Aaaaha, läste det för snabbt antar jag, står ju klart och tydligt under Klienter...

    Läste på ett tyskt forum att det ev. kan hjälpa att lägga till parametern keepalive = 1 under [newcamd] i oscam.conf, typ:

    [newcamd]
    port = 10001@093E:000000;10002@0B00:000000
    key = 0102030405060708091011121314
    keepalive = 1

    Du kan ju testa.
    Hjälpte dessvärre inte, men vill minnas att det stod på gamla servern också, så det får stå kvar. Någon nytta gör den väl då

  6. #746
    Provar och kör såhär ett tag, så visar det sig väl hur och om allt funkar. Tack så mycket för hjälpen!!

  7. #747
    Hej igen!

    Nu har jag en till fråga.. flyttade servern idag så allt inte skulle ligga på skrivbordet vid datorn och ta plats, och när jag stoppade i strömmen igen så ville inte korten läsas av? Det var som att dom "krockade". Entitlements för CD hamnade på Via läsaren och CD läsaren stod som "OFF" då oscam live log sa att den inte fick box ID.

    Drog jag ut båda korten och stoppade i Via kortet först och sen CD kortet så funkade allt.

    Vad kan detta bero på?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #748
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Troligen så kastade systemet om läsarna...
    Drog du ut korten så inaktiverades läsarna och stoppade in via kortet först så aktiverade den den läsaren först...
    Lite av en gissning, då jag inte vet vad du har för läsare.
    Men två pcsc läsare ansluten så har enheten ingen enhets ID
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #749
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Troligen så kastade systemet om läsarna...
    Drog du ut korten så inaktiverades läsarna och stoppade in via kortet först så aktiverade den den läsaren först...
    Lite av en gissning, då jag inte vet vad du har för läsare.
    Men två pcsc läsare ansluten så har enheten ingen enhets ID
    Stämmer, det är pcsc läsare. Går det att lösa detta, isåfall hur...?

    Läsarna är satt som "device = 0" och "device = 1" i oscam.server men det kanske inte gör något då...?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #750
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Inte vad jag vet, då PCSC läsare inte har någon enhets ID att identifiera sig till systemet med tyvärr. :-/
    Enda lösningen jag känner till är att köra två AD-Teknikläsare med chipID för att kunna identifiera sig till systemet.
    Och då få systemet att lägga till läsaren på rätt "slott" eller samma enhets beteckning varje gång.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss