Visa resultat för omröstning: Vilket sändningsformat kommer att lanseras härnäst?

Antal röster
7. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 4K UHD

    5 71.43%
  • 8K UHD

    2 28.57%
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Framtidens TV: Nästa 4K UHD eller 8K UHD?

  1. #1
    Rags32
    Gäst

    Framtidens TV: Nästa 4K UHD eller 8K UHD?

    Tänkte att det skulle vara trevligt med en tråd där man kan diskutera framtidens TV.
    1343664830.jpgmedium01.jpg8K_UHD,_4K_UHD,_FHD_and_SD.svg.jpg

    Redan nu pågår fulla förberedelser att ta fram nästa sändningsformat. Det vi hör mest om i Sverige är något vi enkelt kallar "4K" där upplösningen är 3840×2160. 4K är dock inte den enda kandidaten för att ta platsen som framtidens TV. Vi dubblerar helt enkelt 4K och får fram 8K vars upplösning blir 7680x4320. Båda dessa sändningsformat har blivit givna namnen Ultra-HD (UHD). Alltså 4K UHD och 8K UHD. I dagens läge ligger 4K före i utvecklingen där det redan finns 4K UHD TV-apparater idag på marknaden. Annars ligger 8K UHD inte långt efter där dess första sändningsdatum är planerad för 2020 när OS drar igång i Tokyo. 8K är slutdestinationen för sändningsformat vad gäller 2D-sändningar. Anledningen är att det inte går att se någon skillnad för högre upplösningar.

    Testsändningar görs runt om i världen för båda dessa format. 8K UHD testsändes redan via satellit under OS 2012. TVE från Spanien t.ex. har idag en pågående direktsändningstest med användning av 4K. Via satellit kan man få ta del av testen. Det ska fungera med denna TV. Någon med access till sändningarna samt en TV som kan hantera 4K får gärna berätta om upplevelsen.

    4K UHD Test från SES på Astra 19.2E.

    Frekvens: 10994 H
    Symbolhastighet: 22000
    Pilots: Off
    Modulation QPSK (Jag får endast signal med 8PSK)
    FEC: 5/6

    4K UHD Test från TVE på Hispasat 1E 30.0W.

    Frekvens: 10730 V
    Symbolhastighet: 30000
    Pilots: Off
    Modulation 8PSK
    FEC: 3/4

    Man kan ju tycka i första hand att det är konstigt att operatörerna ens slösar tid på att lansera 4K när vi ändå bara ligger 6 år från att få hem slutdestinationen för 2D-sändningar. Svaret är enkelt. Pengar. Det räcker med att kika på dagens HD-sändningar där endast 1080i och 720p sänds direkt. Än idag finns alltså inte en enda direktsändning i 1080p.

    Med allt detta i fakta ställer jag frågan till er vilket format ni önskar borde prioriteras?

    4K UHD: Lär kunna lanseras inom 6 år från idag.
    8K UHD: Lanseras till 2020 OS Tokyo för Japan av deras statliga TV-bolag NHK. Kan ta flera år till sen innan Europa kan lansera detta.

    Det finns givetvis många frågor annars att diskutera kring ämnet framtidens TV. Blir DreamBox eller emulatorerna olagliga? Kommer TV-apparaterna ta över boxarnas platser och själva avkoda kanalerna eller kommer en ny typ av box att lanseras som dominerar inom både TV & multimedia? Kommer pairingen ta död på kortdelning? Kan Streamingen ta över marknaden fullständigt? Frågorna är alltså många.
    Senast redigerad av Rags32 den 2014-05-05 klockan 15:20.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Den stora frågan är väl vem som tittar på 'TV' om 5 år?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Om vi pratar om idag och 55" så väljer jag en koreansk OLED, innan jag ens tittar åt 4K oavsett märke.
    Men tyvärr har jag inte budgeten, men OLED bilden är riktigt grym.

    Streaming: n3tflix blev jag positivt överaskad av kvalitet, tvärsom avseende viapray.
    Men jag gillar nog linjär TV bättre ett tag till

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, 4k kanske vi får i framtiden men än så länge är det meningslöst. Det finns inte filmer och annat att köpa på optisk media, blu-ray har inte stöd för det ännu. Troligen ingen utveckling av optisk teknik annat än bättre blu-ray. Streaming går ju bra, men man behöver ju TV-apparater, skärmar och annat som stödjer allt detta.

    8K vore fint på bio, 4K kanske i framtiden i hemmet. Men i dagens läge så känns det VIKTIGARE att man istället kan fortsätta gå över till HDTV, fortfarande tonvis med SD-TV grejer krav, vad gäller sändningar osv. Filmer, där är ju i stort sett allt HD. Sedan kommer säkert folk titta på TV i framtiden, men det blir nog mer "slö-tittande" som folk gör. Och (dom som är mera seriösa) tittar nog via någon netflix liknande sajt osv, på det man verkligen vill se.

    HDTV duger fint, 8K vill jag se på biograferna. 4K i hemmet, kanske i framtiden. Men de närmaste 10åren räcker HDTV gott och väl, och kanske längre där till.

    Däremot tycker jag absolut att man gemensamt från industrin kan forstätta med utvalda sändningar i 4K t.ex. från Astra satelliten som TS nämnde. Då kan ju folk som vill se det titta där på en del grejer. Men så länge TV-apparaterna inte är billiga och kommer ut på marknaden kommer efterfrågan på bättre material än HDTV vara skralt. Sedan kan man fråga sig om vi måste byta upp oss till ny teknik.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-05-05 klockan 15:32.

  5. #5
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Den stora frågan är väl vem som tittar på 'TV' om 5 år?
    Oavsett vad känns det som att TV kommer att tittas på. Men om folk kommer ta till sig alternativ som satellit, kabel etc kan dock diskuteras. Streaming har nämligen lyfts fram mer och mer. Det märks även hur båda UHD-formaten har satsats på vad gäller just streaming. Netflix erbjuder redan test i 4K om man nu har en bra lina samt en TV med stöd för 4K.

    Det enda som kanske talar för att TV blir kvar är kvalitén.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Streaming kan nog inte ta över allt för alla kan faktiskt inte få riktigt snabbt bredband som är en förutsättning för att streama med kvalitet. Alltså blir det en marknad kvar för "traditionell" TV-sändning.

    I mitt fall kan jag inte få snabbare bredband än c:a 10 Mb/s ADSL samtidigt som jag är ganska kräsen när det gäller bildkvalitet. Jag undviker alltså streamade Play-tjänster p.g.a. den låga bildkvaliteten men tittar gärna på sändningar från Canal Digital via satellit.

    Så jag tror det är lite för tidigt att dödförklara de "traditionella" TV-sändningarna ännu.

    Jag skulle gärna prova 4K eller 8K bildkvalitet men avvaktar tills priserna på utrustningen kommit ner till konsumentvänliga nivåer.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Vad är nästa steg i felsökningen.
    Av noxxen i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 18:08
  2. BBC, voice och nästa blir.....
    Av ArneBajse i forum Boxer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 19:47
  3. Nästa landskamp
    Av rox i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 22:46
  4. NYA KANALER nästa Torsdag!!!
    Av trollhattan i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-25, 19:17
  5. Nästa ComHem nyckel?
    Av Johan i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-13, 16:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss