Med risk för att trampa i klaveret (ja, jag har sett oräkneliga trådar om port forwarding här på forumet) så dristar jag mig ändå att fråga eftersom jag inte hittar det jag efterfrågar/inte förstår vad jag läser/inte har hittat ALLA relevanta trådar

Måste till Kina nästa vecka och behöver säkra upp fotbolls-VM. Matcherna kommer gå natt/tidig morgon. TV-kanalernas play-tjänster funkar av rättighetsskäl inte utomlands. Tänker mig därför att spela in matcherna på boxens hårddisk för att senare ansluta från hotellet för att titta.

Behöver då öppna upp mitt nätverk för åtkomst utifrån. Har ingen fast IP från min ISP (Telia) men då denna ändras rätt sällan tänker jag ändå att jag klarar mig under nästa vecka med den jag fått tilldelad mig. Skulle den ändras kan frugan tala om vilken ny vi fick. Tänker mig att det räcker att skriva in min externa IP-adress jag fått mig tilldelad av min ISP (typ 12.345.67.891) i webläsaren på min externa dator. Tänker mig också att det vore bra med nytt, starkt lösenord på routern, eftersom jag antar att detta kommer efterfrågas vid anslutning?

Sedan behöver jag ju tala om för routern var den kan hitta min DM7025+. Jag har givit DBn en fast intern IP men behöver väl nu forwarda portar för att detta skall funka. Kör OpenPli 2.1. Vilken intern och extern port skall jag öppna för den IP-adress som är associerad med DBn? Jag har bytt lösenord på boxen till ett väldigt komplicerat. Inser att det är mindre säkert än ssh men att det kanske funkar för veckan jag skall vara borta.

Eftersom jag inte vet statusen på hotellets internetservice tänker jag mig också att jag behöver öppna upp en dator hemma som jag kan använda för att transcoda en medieström, tex enligt pimmps guide. Vilken intern och extern port skall jag öppna för den IP-adress som är associerad med min hemmadator?. Behöver väl ordna ett bra lösenord även för hemmadatorn då?

Ja, det var väl det hela!