Stort tack för ditt inlägg, lus.

Du har rätt prylar ser jag för bra mottagningen. Då stämmer det ganska bra med det jag skrev att något stans
i det storleksområdet behöver man för mottagning. Jag undrar hur bra verkningsgraden är på den där parabolen i
specifikationerna. För prismässigt är den billig jämfört med andra dyrare varianter.

Jag tror inte min 1.8m parabol kommer fungera här i Stockholm, kanske jag får mottagning vid bra förhållanden osv
men definitivt inte dygnet runt. Även om jag hade en bra LNB och feed horn så kommer det nog inte hjälpa. Du ligger lite
bättre till geografiskt än den personen som hade fungerade mottagning i Motala.

Ett annat problem är ju också att man måste uppnå en viss signalnivå samt kvalite för att ens få mottagning så man
behöver även marginal på mottagningen. Brukar det pendla mellan 60-75% året om, har du några problem med
mottagning annat än om det blir snö på parabolen. Hur är det när det regnar osv, funkar det fortfarande.

Av allt det jag har läst på nätet så behöver man nog 3m parabol för mottagning i Stockholms regionen men
jag gissar på 3.5m för stabil mottagning med marginal. Det är ju inte några problem annat än att
dessa paraboler är så grymt dyra och jag tror inte någon vill betala så mycket pengar för en parabol.

Undra om det finns någon stor parabol att få tag på begagnat eller gratis, jag har inte sett så många sådana
i Stockholms regionen. Undantag den som satt på Tele2 huset i Kista men den var ju typ 10m stor, och vad
jag har hört så såldes den till Grönland.