Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: DM 7025 till HD

  1. #1

    DM 7025 till HD

    Hej. Är det nån som vet om man kan uppgradera sin nuvarande box i mitt fall en DM 7025 till MPEG-4.

    Är det någon av utgångarna jag kan få högre upplösning till TV/skärm/plasma etc.
    Kommer det ny programvara för att koda av MPEG4 strömmen ?
    Eller blir alla boxar värdelösa när det väl gäller med mpeg4.

    Kör boxer nu, men problemet måste finnas i med alla satbolag kör mer HD nu,

    Mvh EzEd

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Köp en DM 800, det är nog enda lösningen. Men du måste vänta på rätt tuner oxå. Alternativt så väntar du på DM 8000.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Som sagt Dm800 är nog den rakaste lösningen. Däremot behöver du inte vänta på ngn särskild Tuner för Boxer...

    Faktum är att du redan idag kan spela in SVT-HD med din DM7025. Sen kan du på ett eller annat sätt titta på detta med tex en PopCorn Hour eller annan HD-kapabel (h.264 codec) mediaspelare.
    I princip skulle du kunna låta en sådan hämta det inspelade materialet direkt från Dm7025ans HDD (eller streama med UPnP AV plugin) och titta på det med bara några sekunders eftersläpning...

  4. #4
    Är det någon som vet om det går att spela in SVT-HD med DM600C också?

    burken

  5. #5
    Det är inte Tunern som är kruxet utan avkodningen för uppspelning. Så har du bara signalen tillgänglig så går det alldeles säkert att spela in. Det är bara på Sat som du kan behöva den nya DVB-S2 tunern eller vad den heter. Gissningsvis handlar det där om frekvensomfång på signalen.

  6. #6
    NU blev jag intresserad.. jag har en dm500c och en tvix hd mediaspelare, skulle dom kunna "samarbeta" för att kolla på hd sändningar?

  7. #7
    Tja, varför inte...

    Min tanke, som jag inte testat för jag inte har ngn Mediaspelare ännu, är att köra min DM7025 (men egentligen kan valfri modell användas) som "server" mot ngn HD-spelare. Tex har Gemini's images en UPnP AV Server som borde kunna användas tillsammans med vilken som helst mediaspelare som stödjer UPnP AV. Men egentligen behövs kanske inte ens det. Det enda som krävs är att jag får ned filmen på en HDD som min Mediaspelare kommer åt på ngt sätt.
    I ditt fall så skulle din dm500 spela in på en nätverksansluten HDD, på en PC eller en NAS. Sedan kan din TViX spela upp filmen direkt. Antingen med hjälp av en Server på PC'n, eller genom att du mappar upp disken från TViXen. De enda kraven som finns är
    1. Mediaspelaren klarar h.264 (vilket din TViX alldeles säkert gör)
    2. Mediaspelaren kan hantera .TS filer ALTERNATIVT att Mediaservern kan hantera detta och serva din TViX.
    3. Att ditt nätverk och din PC/NAS-HDD klarar att skyffla bitströmmarna. För det blir ju samma ström som skall skyfflas dels FRÅN DM500an och dels TILL TViXen.

    Men är detta uppfyllt så borde du i princip ha byggt dig en HDTVbox där du i princip kan se SVTHD med bara någon/några sekunders delay :thumbup:

    Lycka till, berätta gärna hur det går för detta är intressant...

  8. #8
    okej det du säger låter ju rimligt tycker jag...
    men vet inte hur jag ska gå till väga..

  9. #9
    borde man inte kuna streama till datorn och kolla där???

  10. #10
    Jag vet inte riktigt hur just TViX funkar men många av de nyaste Mediaspelarna kan accessa media på flera olika sätt.
    Dels så stödjer de UPnP AV och kan alltså får media (bild, musik och film) strömmat till sig.
    Dels så kan flera av dem "mappa" upp hårddiskar på nätet och själva hämta filerna, ev även med ngn form av buffring.
    Några stödjer också Windows Media Center och kan alltså agera Media Center Extenders.

    Som jag tänker mig att det ser ut så skulle jag ha följande setup (antar en TViX för enkelhets skull):

    Dreambox och TViX anslutna till nätverket via LAN (inte WiFi då jag inte tror att prestanda räcker annat än med väldigt bra förhållanden).
    Till nätverkat har jag också en PC med en Hårddisk som är "Shared", dvs både Dreamboxen och TViXen kan komma åt. I Dreamboxen har jag mountat hårddisken och spelar då in allt material på densamma.

    Eventuellt kör jag också ngn Mediaserver på PC'n (UPnP AV), Twonkyvision eller ngt liknande.

    Jag har nu följande val:
    1. Jag väljer filmer från nätverksdisken via TViX inbyggda interface och den hämtar och presenterar vad jag väljer, tex det som samtidigt spelas in från Dreamboxen (= nästan live, bara att vänta några sekunder så inspelningen börjat och sedan börja titta).:thumbup:
    2. Jag får filmlistan presenterad i form av Mediaserverns interface (Twonkyvision), förutsatt att TViX kan prata UPnP AV.
    3. Jag kan, precis som du säger, titta på filmen direkt på datorns skärm givetvis.

    Fall 3 tycker jag dock bara är intressant om datorn är ansluten till en HDTV. Att titta på HDmaterial på en mer normal PC-skärm känns inte riktigt meningsfullt när du ändå får det i SD på din stora TV (allt på SVTHD sänds ju också på ngn av de andra kanalerna i dagsläget i alla fall)...

    Förresten, vilken TViX är det du har? Det verkar bara vara de nyaste som stödjer h.264 codec vilket är ett krav om du inte vill omkoda allt innan du tittar...

Liknande ämnen

  1. ang nds till 7025+
    Av tonysat99 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 18:22
  2. Problem med image till 7025+
    Av tonysat99 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 18:53
  3. Strömma till 7025?
    Av inmatus i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 17:50
  4. Nya firmware till 7025
    Av snake i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 17:04
  5. Vilken HDD till min 7025
    Av Kelle i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss