Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Dreambox svagt signal

  1. #1

    Dreambox svagt signal

    Jag har en talrik på 90 Cm och har 3 LNB till Hotbird, Thor och Eutelsat 7.0°E. Alla satelliter fungerar med bra signal förutom Eutelsat 7.0°E, jag kör Dreambox och får bild med Eutelsat 7.0°E men på de flesta kanalerna hackar bilden och försvinner då och då. Signalen är från 75-78 %. Vet inte vad jag ska göra, finns det nåt jag kan göra? Förstärkare till Dreambox eller några tips kanske?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    1. Var bor du ? Sverige är lååååååångt.
    2. Vad har du för grejer LNB, Switch kablage. Dåliga grejer -> dålig signal.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    1. Var bor du ? Sverige är lååååååångt.
    2. Vad har du för grejer LNB, Switch kablage. Dåliga grejer -> dålig signal.
    Jag bor i Skåne.

    ny köpta Switch och kablage. men min LNB är gammal ska jag byta ut den? gör det nåt skillnad?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Oja det blir som natt och dag.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Oja det blir som natt och dag.
    Vad menar du?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag menar att det blir stor skillnad.

    1. Elektroniken i LNB åldras & blir sämre med åren.
    2. Utvecklingen går snabbt framåt så nya huvuden är MYCKET bättre än de som är några år gamla.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det som har blivit bättre med LNB är främst brusfaktorn. Problemet är att de flesta LNB tillverkare lovar ibland mer än som egentligen kan hållas, dvs om en LNB har brusfaktor på 0.2dB eller 0.1dB, så brukar det vara från 0.1dB.
    Vill man ha bra LNB som håller prestanda över hela bandet, skall det vara av typ MTI blue line, invacom och kanske Titanium......
    Det betyder att detta gäller en del av bandet, eller bara en dipp mitt i bandet. Äldre LNB brukar ha ca 0.5dB eller 0.6dB i brusfaktor, vilket med ett nytt LNB förbättrar prestanda avsevärt.
    90cm parabol är bra, du borde ha bra prestanda på alla satelliterna, så det kan vara feljustering av LNB.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Det som har blivit bättre med LNB är främst brusfaktorn. Problemet är att de flesta LNB tillverkare lovar ibland mer än som egentligen kan hållas, dvs om en LNB har brusfaktor på 0.2dB eller 0.1dB, så brukar det vara från 0.1dB.
    Vill man ha bra LNB som håller prestanda över hela bandet, skall det vara av typ MTI blue line, invacom och kanske Titanium......
    Det betyder att detta gäller en del av bandet, eller bara en dipp mitt i bandet. Äldre LNB brukar ha ca 0.5dB eller 0.6dB i brusfaktor, vilket med ett nytt LNB förbättrar prestanda avsevärt.
    90cm parabol är bra, du borde ha bra prestanda på alla satelliterna, så det kan vara feljustering av LNB.
    Så vilken typ av LNB är det jag ska köpa för att Eutelsat ska fungera utan att den ska hacka och vilken dB brusfaktor ska ha den?

    EDIT:

    Har en LNB som jag köpt nyligen den heter Smart Titanium 0.1 dB . Är den bra?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Titanium är bra, helt klart godkända.
    Det är bara att testa och se!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Titanium är bra, helt klart godkända.
    Det är bara att testa och se!
    Så att jag behöver inte köpa bästa LNB märke och med bästa tillbehör som low noise och liknande för att Eutelsat ska fungera utan hackning när det blåser hårt ute??

Liknande ämnen

  1. Dela signal till två dreambox
    Av edde1 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 18:57
  2. dreambox dm600 c inget signal
    Av dblockboy i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:15
  3. Signal i Åre
    Av arrow i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 11:45
  4. signal fel?
    Av paco.loco i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-28, 22:24
  5. signal fel ??
    Av arpeandt i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-10-18, 09:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss