Hej!

Jag undrar om jag måste skaffa null modem kabel för att göra backup av en DM500HD? Det är originalet med Enigma2.

Jag läste denna guide:
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=131171

Där använder man DreamUp för att göra backup och återställa. Men resultatet blir en fil med ändelsen IMG. Ska det inte vara NFI som på de image filer som man flashar boxarna med?

Där står det också att om jag använder DreamUp för att göra backup så måste jag använda DreamUp för att återställa också. Jag kan alltså inte använda något annat verktyg för att återställa. Så jag undrar då, vad är det DreamUp tar backup av egentligen? Gör den backup av inställningar, transpondrar, satelliter, och kanallistor bara, eller tar den backup av hela firmwaren/OSet tillsammans med allt det andra?

(Jag jämför lite som att göra export/import av Windows registret, där OSet inte följer med liksom i den processen. Kanske dålig anologi, men ni fattar nog...)

The purpose of this guide is to provide a backup which is made with the purpose of restoring your Dreambox back to a state preferred by you. This guide uses a null modem cable and the backup created will be flashable only with DreamUp via a null cable.

This type of backup is ideal for situation when you have lost network communications to your Dreambox through a corrupt image.
Kan någon förtydliga det här för mig? Det jag helst vill göra är att skapa en egen NFI fil av den image som är inne i boxen, utan att ta med inställningar osv. så att jag kan återställa den ifall det skiter sig med Newnigma2 så att jag kan gå tillbaka.

Sedan är också problemet att det finns inten RS232 port på en DM500HD. Då kan man väl inte använda en null modem kabel?... är det då som man ska installera drivrutinen för USB till UART bridge? För jag har bara en mini-USB port.