Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: OpenPLi 2.1 inga undertexter vid timeshift

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av frasse Visa inlägg
    Ja, den är på konstant. Förstår inte riktigt hur du menar med att det skulle slå ut allt det andra, det enda den gör är som sagt att spela in allt du tittar på i x antal minuter.
    Om du har timeshift på så kommer tunern vara upptagen om du ska streama en kanal som ligger på en annan mux/transponder.
    Med andra ord timeshift måste slås av först innan streaming funkar.
    Har man flera tuners så är det inget problem däremot.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Om du har timeshift på så kommer tunern vara upptagen om du ska streama en kanal som ligger på en annan mux/transponder.
    Med andra ord timeshift måste slås av först innan streaming funkar.
    Har man flera tuners så är det inget problem däremot.
    Hänger inte med riktig på hur det fungerar så kan någon ge en förklaring vore jag tacksam.
    Så som jag tänker mig så är ju 800 en box med bara 1 tuner. Så du kan bara titta på en transponder oavsett. Om du ändrar kanal som du tittar på så hänger ju timeshiften med till den nya kanalen. Så vad är det som jag missar?

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ja men har du timeshift igång på en DM800 så kan du INTE streama annan kanal som ligger på en annan transponder.
    Samma kanal som du har på TV eller annan kanal som ligger på transponder fungerar självklart fortfarande men ofta så ligger dom kanalerna på annan transponder. Du kan ju förstås välja att zappa till annan kanal på boxen innan den streamar men då försvinner det som timeshiftats. Om man nu inte kör nåt timeshift plugin som sparar det som timeshiftats då.
    Det är det som är problemet. Timeshift kan inte vara igång då för annars kommer den ta upp den enda tunern som finns.
    Tyckte jag förklarade rätt så tydligt problemet.
    Har man t.ex som jag en DM8000 så kommer den använda tuner 2 om tuner 1 är upptagen för timeshift.
    Vill man ha en till inspelning,stream utöver det så funkar det på dom 2 tuners som används då om man nu inte har boxen matad med 4 tuners då kan man se,spela in,streama från upp till 4 muxar/transpondrar innan du är begränsad till inom dom muxar/transpondrar som används.
    Senast redigerad av Leatherface den 2013-01-06 klockan 12:58.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    frasse har rätt, det förändrar inget att ha timeshift på, boxen kastar det den timeshiftat och börjar på nytt när man zappar med webif och streamar

  5. #15
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    frasse, Leatherface: Jag vet bara att jag inte kan zappa när jag streamar, spelar in eller timeshiftar för att tunern är upptagen. Därför misstänkte jag att jag inte skulle kunna byta kanal för att streama eller streama från den kanal jag redan står på eftersom tunern redan är upptagen med permanent timeshift.

    Om man kan byta kanal via webif och inte bara med fjärren trots att permanent timeshift är igång så är ju det problemet löst - men frågan är om man kan streama den kanal man redan står på - om permanent timeshift på ngt sätt känner av att man försöker starta en stream och då stänger av sig självt - vilket jag tycker låter osannolikt (startar mina streamar genom VLC på datorn), därav min tveksamhet inför den lösningen.

    Men jag testade att installera Multi QuickButton och det visade sig att grön knapp default är/var inställd på "Subservice Selection". Grön är även min play-knapp så trodde det hade med det att göra. Tog bort den "binden" utan resultat. Fungerade inte heller när jag "playa" med OK-knappen istället för grön knapp.

    Gul knapp var inställd på "InfoBar Audio Selection" men blev ingen skillnad när jag tog bort den och la till endast "Start Timeshift".

    När jag går in i undertext-menyn då timeshift är igång så är ju Swedish ikryssat så det känns mer som någon bugg eller något än ett "logiskt fel", men som sagt - kryssar man av Swedish och på igen så fungerar det under timeshift. Stänger jag sen av timeshift så fungerar inte undertexterna på "vanlig" TV istället. Då kan man antingen stänga av o sätta på igen eller byta kanal så fungerar det igen.

    Edit: att flytta timeshift till röd knapp gjorde ingen skillnad...
    Senast redigerad av Jicarala den 2013-01-06 klockan 14:57.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ja zappar man till annan kanal före stream så kan du självklart streama den kanal du vill och det var det jag också nämde i förra posten om man läste ordentligt.
    Men har man timeshift igång så måste man först stänga av timeshift, sen byta kanal och sen starta stream.
    Men du kan inte ha en kanal igång med timeshift på TV och streama annan kanal på annan mux/transponder då failar det.
    Det problemet har man inte med en box med flera tuners då den kommer använda den tunern som är ledig då.
    Att streama samma kanal som den redan står på eller annan kanal på samma mux/transponder är inget problem däremot eftersom tunern redan är inställd på rätt frekvens då.
    Ni får väl rapportera till openpli om buggen då dom har egen enigma2 utveckling baserad på 1.5 år gammal kod.
    Den Enigma2 som andra images använder eller dom flesta iaf är stängd numera så openpli kan inte använda nyare kod.
    Just textningen har openpli i princip helt skrivit om själva.
    Senast redigerad av Leatherface den 2013-01-06 klockan 15:05.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #17
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Leatherface: Fungerar det pga. timeshift sänger av sig eller pga. Dreamboxen klarar av att "spela in" både till streamen och till timeshift samtidigt (samma kanal)? Jag timeshiftar nämligen till hårddisken i PC:n, samma hårddisk som jag streamar ifrån. Kan det inte bli så att hårddisken inte hänger med vid t.ex. 2 HD-"inspelningar" samtidigt och att antingen stream eller timeshift börjar hacka eller så?

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    118
    Tackad
    16 gånger
    Permanent timeshift fungerar så att den skapar en ny fil när du slår på en kanal, när du byter kanal så stoppar den inspelningen och startar en ny. Det samma sker när ett nytt program börjar på den kanal du är, då stoppas din inspelning och en ny startas. Som standard så håller den 5st filer på Hd'n innan den börjar spela över dem.

    Bör inte vara något problem med att nätverket/hd'n inte ska klara av det. Jag kör permanent timeshift till min filserver, har haft både vanlig inspelning i HD igång samtidigt som jag tittat på ett program som varit timeshiftat utan problem. Jag kör via vanligt trådat nät och inte wifi.

    Antar att du aktiverat zap before stream i webif?

  9. #19
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Leatherface: Fungerar det pga. timeshift sänger av sig eller pga. Dreamboxen klarar av att "spela in" både till streamen och till timeshift samtidigt (samma kanal)? Jag timeshiftar nämligen till hårddisken i PC:n, samma hårddisk som jag streamar ifrån. Kan det inte bli så att hårddisken inte hänger med vid t.ex. 2 HD-"inspelningar" samtidigt och att antingen stream eller timeshift börjar hacka eller så?

    Edit: oj, jag har nog missuppfattat helt, det fungerade ju faktiskt att streama samtidigt som timeshift var igång på samma kanal - utan att timeshift stängde av sig - det var detta jag trodde var problemet. Då spelar det ingen roll för mig att permanent timeshift är igång på alla kanaler hela tiden - så länge hårddisken i PC:n inte blir slöare av det när jag väl streamar också.

    Får ta o göra som du säger o rapportera - verkar ju vara en "riktig" bugg...

    Tack för all hjälp!!! Oerhört tacksam att ni tar er tid

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    uppenbarligen är image olika, aktiverad timeshift manuellt eller permanent så kan man byta kanal i pli utan att stänga av timeshift både med fjärr och webif, skillnaden är bara att vid manuell timeshift får man starta den igen själv

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Timeshift OpenPli 3.0 och DM800se
    Av pojken i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 12:47
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 19:15
  3. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:05
  4. undertexter vid timeshift
    Av StenFrisk i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 19:50
  5. Inga undertexter på nån kanal
    Av Ekdilson i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-04, 22:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss