![]() |
|
|
|||||||
| Notiser |
| Allmänt Har du frågor om cardsharing som inte passar in i något av de andra forumen? Ställ den isåfall här. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Reg.datum: Mar 2008
|
Hej
Mitt första inlägg men förhoppningsvis inte det sista...... Nu orkar jag inte söka eller prova mer. hur f-------n gör man. Jag har nog testat 50 olika kombinationer med filer här och där (Wincsc, Yankse, Softcsa, mdapi och många andra lustiga filer.) Minst lika många siter och guider har jag lusläst utan att fatta hur det går till. Nu måste någon bara hjälpa mig. Jag har 20 års datorvana, avkodade D2MAC för 10 år sedan och jobbar med datorer nu men begriper iallafall inte detta. Jag vill få mediaportal att fungera som cs-klient mot en dreambox-server via nätverk. Jag har försökt följa denna guide på flera olika sätt men inte lyckats. http://dvbn.happysat.org/viewtopic.p...672adf09b42fb0 Jag har en dator förberedd med xp pro eller Vista ultimate x64, dualboot som bara väntar på att bli confad. Jag kan göra en wizard med skärmdumpar om någon ger mig vägledning från a till ö. Från "ren" dator till fullt fungerande mediaportal cs-klient. Dubbla tv-kort för dvb-t och dvb-s finns installerat. Du som svarar bör ha en fungerande klient själv. Jag är inte intresserad av en massa kanske-svar. Bara sådant som bevisligen fungerar. Är det någon som är sugen på att bli bombarderad med frågor. 1. Jag har provat mediaportal med och utan tv-server, version 0.2.2 till 1.0.0.0RC1 Vilken version ska jag välja? Helst den senaste med tv-server om det går. 2. Resterande frågor kommer när jag fått svar på den första. Låt detta bli den ultimata guiden för detta ämne så fler slipper fundera. / Tony |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Donator
Reg.datum: Jun 2007
|
Hej Tony.
Tänkte bara säga att detta är verkligen en bra ide, har haft det att funka sådär, sen så la min hårddisk av och sen får jag inte igång det. Så jag hänger gärna med i denna tråd eller ännu hellre att den läggs bland Guiderna här på sidan. /Juppe |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Hej Juppe
Visst kan vi lägga den på guidern, men först ska vi få det att funka. Vad hade du för program installerade när det funkade? / Tony |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reg.datum: Feb 2008
|
Jag är intresserad av precis samma sak och hade nog hoppats på att det skulle vara lättare att få det att fungera än vad det verkar vara.
Går det att kringgå detta problem med en ful workaround: Köra med season interface kort kopplat till serieporten på datorn och sen köra programvara som kopplar upp sig till Dreamboxen via nätverket och gör nycklarna tillgängliga på season-kortet? Kostnaden för ett season-kort och en CAM-modul till datorns TV-kort gör ju förstås att detta blir dyrare men det bör ändå inte bli så farligt dyrt. Men går det att få det att fungera? /burken |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Donator
Reg.datum: Nov 2003
|
Här kommer ett kanske-svar
![]() Jag kör själv MP 1.0 RC1 fast med DVB-C. Förfarandet är det samma med enda skillnaden i konfigureringen av CS-klienten. Du nämner Wincsc och Yankse men använd hellre NCSClient om du planerar att köra Vista. Detta för att TV-Servern körs som service vilken inte går att komma åt från inloggad användare och då fungerar en GUI-lös CS-klient bäst. (Wincsc får jag inte att fungera i MP. Dock fungerar den bra i MyTheatre. Yankse bör fungera men då endast med Radegast-protokollet) Softcsa används för DVBViewer så den kan du skippa. MDAPI finns i ett gäng olika versioner av olika utvecklare. v2.0b7 rekommenderas då den kan hantera flera kanaler samtidigt med ett tv-kort (så länge kanalerna ligger på samma frekvens). Börja med att installera fungerande TV-Server och MP. Kontrollera att okrypterade kanaler kan spelas. Guide för MDAPI v2.0b7 med stöd för avkodning av två kanaler samtidigt på ett tv-kort. 1. Skapa mapp C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins 2. Skapa tom fil C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins\mdapifilter.ini 3. Kopiera mdapifilter2.0b7.rar\mdapifilter.ax -> C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server 4. Kopiera ffdecsa.dll -> C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server Ingår b.l.a. i MajorDVB\CSA_FFDECSA\ inkl ett hastighetstest. Kör testprogrammet för att se vilken ffdecsa som är snabbast på just ditt system och döp därefter om den till ffdecsa.dll och kopiera den till TV Servern.5. regsvr32 "C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\mdapifilter.ax" Kräver cmd startad med administrativa rättigheter i Vista.6. Starta TV-Servern och tune:a krypterad kanal (misslyckas) -> MDAPICards.xml skapas 7. Editera MDPlugins\MDAPICards.xml I mitt fall Måste inte vara just Cinergy men nått kort namn utan mellanslag helst. Siffran efter EnableMdapi anger hur många samtidiga kanaler per tv-kort du vill att MDAPI ska stödja.8. Skapa mapp C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins\Cinergy0 9. Skapa mapp C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins\Cinergy1 10. Kopiera din CS-klient till -> C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins\Cinergy0 11. Kopiera din CS-klient till -> C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins\Cinergy1 T.ex. NCSClient1061 eller Acamd (kan även hantera kortuppdateringar = EMM). Två konton behövs i NewCS och klienterna bör vara konfigurerade med dessa olika användare. Ibland kan de vara inloggade på kort-servern samtidigt och du vill inte att någon ska bli utslängd.12. TV-Server Configuration\TV Servers\ComputerName\Card\Cam Limit = 2 Antal samtidiga kanaler MediaPortal anser att varje tv-kort kan hantera.(XP) 13. Services/TVService/Log On/Allow service to interact with desktop Kör Preview på en kodad kanal i TV-Server Configuration. Om MDAPI hittar rätt startar CS-klienten (NCSClient_log.txt skapas resp. Acamd-konsolen dyker upp (endast XP)). För att testa multi channel: Starta en inspelning i MediaPortal och tryck sen på Channels i My TV (eller Enter i fullscreen TV). Kanalen som spelas in ska stå som Recording, alla andra kanaler på samma transponder ska vara vita och möjliga att titta på. Kanaler på andra muxar ska heta Unavailable. Lycka till! Senast redigerad av trug den 2008-04-27 klockan 13:13. Anledning: Fler länkar och beskrivningar |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Donator
|
Jag körde med en NewCS server på en PC-burk och med mediaportal så hade jag ACamd som klient, jag körde med den gamla varianten av MDAPI-filter, alltså inte den som klarar dekoda fler kanaler samtidigt. NewCS verkar funak utan större problem, men när ACamd ska försöka att avkoda en kanal så får jag bara att kortet inte kan göra det och i NewCS så får jag ECM -> user <NOT OK>, vet inte vad det beror på och har frågat i en annan tråd här, men ingen verkar veta vad det an vara.
Låter som en bra ide att lägga den som guide när den funkar, vi använder då denna tråd att fråga, testa och annat för att få det att funka och sen lägger upp en ap-guide, med andra ord, en guide som vem som helst fattar, så man inte behöver prova lite där och lite här och såvidare, för om det redan finns folk som kan detta, varför ska man då uppfinna hjulet igen, känns lite onödigt. /Juppe |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Donator
|
trug hur ska ini filen till NCSClienten se ut?
/Juppe |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Tackar Trug
Nu börjar det likna något..... Tänkte prova på xp först med MP 1.0.0.0 RC1 Men stötte på patrull redan vid punkt 4. Vilken av alla FFDecsa-filerna ska man välja? En hel bunt med olika namn efter FFDecsa_xxxxxxxx.dll Ska den döpas om när man hittat rätt? / Tony |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Donator
|
Jag tror att man ska använda FFDeCsaTest för att ta reda på vilken som passar just din dator och sedan byta namn på den som passar till FFDecsa. Vet att detta blir ett sånt där kanske svar som du inte ville ha, men hoppas det funkar. Ska själv testa trugs guide i morgon.
/Juppe |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Donator
Reg.datum: Nov 2003
|
juppe ini-filen ser olika ut beroende på leverantör. Jag kan bara svara för Comhem.
Citat:
Helt rätt, YnottonY. Kör testprogrammet för att se vilken ffdecsa som är snabbast på just ditt system och döp därefter om den till just ffdecsa.dll och kopiera den till TV Servern. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| klient, mediaportal |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| Använda datorn som newcs klient | EzEd | NewCS | 11 | 2008-03-29 13:24 |
| DM600PVR (T) som klient? | Flintkalle | Dreambox | 4 | 2008-02-24 11:27 |
| Har fått igång CS klient i Mediaportal | Teeo | Allmänt | 45 | 2007-10-09 21:51 |
| Windows PC som klient? | mha0221 | Allmänt | 10 | 2006-08-22 19:33 |
| HTPC som cs klient | cborg | Allmänt | 6 | 2005-09-16 10:51 |