Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: 500c som både server ock klient

  1. #1

    500c som både server ock klient

    Har tänkt mig att sätta upp en server med en db500c..
    kan jag köra den som klient också, alltså ingen linuxserver i "garderoben"
    bara 500an ??

  2. #2
    Vd jag har sett så ska det inte vara några problem, finns väl tom guider för det.
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  3. #3
    Funkar utmärkt. Jag har en 500 som server och klient, samt 2 dt som enbart klienter. Använder gemini 3.6, Newcs/MGCAMD

  4. #4
    låter ju bra.. vart hittar ja dom guiderna?

  5. #5
    kan man följa guiden om server på dreambox? vad behöver man göra mer?

  6. #6
    Hej


    Svar ja. Du kan ladda hem allt via blå knappen på fjärren, newcs resp mgcamd. skall du köra enbart 1 bpx d.v.s samma box som server så är det inge konfig som behövs, annars är det bara och editera newcs.xml

    //snake

  7. #7
    ok.. låter inte så kompliserat. får återkomma när det är gjort.. tack på förhand

  8. #8
    Jag försöker själv göra som du och köra kortdelning mellan 2st DB 500c, jag har kommit en bit på vägen men inte fått det att funkat på klienten. Jag har läst och sökt ganska mycket men inte riktigt fått svar på mina funderingar.

    Detta har jag gjort.

    1. Flashat båda boxarna med Gemini 4.20 med dreamUP och nollmodem kabel
    2. Hämtat hem MgCamd 1.28 via addons/download/cam
    3. Hämtat hem NewCS 1.50 via addons/download/cam
    4. Hämtat hem config för MgCamd 1.24
    5. Hämtat hem config för NewCS 1.31

    Efter det har jag dragit igång MgCamd 1.28/NewCS 1.50 Via blue panel och då funkar orginal kortet klockrent i båda boxarna. Det är efter det som jag stött på problem och inte riktigt fått svar på mina frågor då det inte finns några bra guider för att köra kortdelning med MgCamd/NewCS.

    Men hur gör jag sen för att få box 2 att ta emot signaler från min server, jag har redigerat newcamd.conf och newcs.xml med dessa uppgifter.

    newcamd.conf (klient)
    CWS = 192.168.1.4 10001 sovrum sovrum 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

    newcs.xml (server)
    <newcamdserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <name>newcs</name>
    <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
    <user>
    <name>dummy</name>
    <password>dummy</password>
    <hostname>localhost</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate>2</rate>
    </user>
    <user>
    <name>sovrum</name>
    <password>sovrum</password>
    <hostname>192.168.1.6</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate>2</rate>
    </user>
    </newcamdserver>

    Har jag gjort rätt eller har jag missat nått?
    Visst räcker det att bara köra MgCamd som tjänst på klienten?
    Läser MgCamd inställningarna från newcamd.conf, eller måste inställningarna läggas i nån annan fil?

    Vore tacksam om nån kunnig kunde bringa klarhet i detta.

    ///Foppa

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Nackdelen med att bara dra ner apps från plugin menyerna är väl att man sällan får hela distributionen (dvs man tappar den lilla dokumentation som finns, i form av readme/changelog/exempel-configs).

    Mgcamd läser i första hand /var/keys/mg_cfg (dess egen config) och /var/keys/newcamd.list (listan över servrar att ansluta till med newcamd protokollet).

    Hittar den ingen newcamd.list testar den även /var/tuxbox/config/newcamd.conf, men det är bara en rest från den gamla newcamd klienten och bör inte användas. Syntax för CWS raderna i newcamd.list är likadan som i newcamd.conf.

    I övrigt är det väl inga konstigheter. I newcs conf så ta bort rate limit helt (du vill väl kunna zappa så snabbt det bara går) och hostname per user konto ska du heller inte ange (det syftar på återkoppling från newcs tillbaka till klienten, inget som kan användas med mgcamd ändå). Sen är det bara ansluta till rätt port.

    Rent generellt så ska man ju behandla mgcamd/newcs som vilka andra applikationer som helst, dvs om det inte funkar direkt så prova starta dom manuellt från prompten istället för att låta enigma dra igång dom. Rätt hopplöst att försöka gissa var det är i fel i conf om man inte ser nån output. Se bara till att slå ihjäl eventuella mgcamd/newcs processer som redan är igång innan du provar, och starta med respektive binary direkt ur /var/bin/ (använd inte startscripten). Att skriva output till console är default i regel, men kommer det inget av värde så justera loggningen i respektive config.

  10. #10
    Tack för responsen bowman

    Det var som jag misstänkte klienten läste inte inställningarna från newcamd.conf, lade in adressen till servern i newcamd.list istället och ändrade i newcs.xml på servern.

    Men jag får det fortfarande inte att funka, om jag startar och stoppar tjänsten i telnet så säger den failed när den försöker connecta 192.168.1.4.Sätter man in kortet i klienten och kör igång mgcamd och newcs så flyter trafiken jättefint från den interna kortläsaren.

    Så här ser configen ut nu.

    newcamd.list
    CWS_KEEPALIVE = 300
    CWS_INCOMING_PORT = 21000
    CWS = 127.0.0.1 34000 dummy dummy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs
    CWS = 127.0.0.1 34001 dummy dummy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs
    CWS = 127.0.0.1 34002 dummy dummy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs
    CWS = 192.168.1.4 12000 sovrum sovrum 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

    newcs.xml
    <newcamdserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <name>newcs</name>
    <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
    <user>
    <name>dummy</name>
    <password>dummy</password>
    <hostname>localhost</hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate>2</rate>
    </user>
    <user>
    <name>sovrum</name>
    <password>sovrum</password>
    <hostname></hostname>
    <port>12000</port>
    <au>on</au>
    <sidoverride>off</sidoverride>
    <spider>No</spider>
    <rate></rate>
    </user>
    </newcamdserver>

    Vad har jag missat?
    Behöver man ändra några inställningar i mg_cfg?

    ///Foppa

Liknande ämnen

  1. Server och klient i ETT.
    Av umbro i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 13:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss