Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Streama utanför nätverket!

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    tänkte skriva om de.. men här kommer en bild istället
    Bifogad fil 155

    jag citerar mig själv.. läs på bilden.. här ser du hur man sätter ner till lägre kvalitet. som jag skrev innan testa mpeg1 eller 2.. d.v.s mp1v med lägsta bitrate. lika på ljudet. kör med en kanal = monoljud. när du får de stabilt kan man börja labba/räkna ut hur mycket man kan dra på på bitrate m.m.. att sätta ner kvall i boxen har jag för mig bara är stream som kommer in i boxxen? lite osäker på de men trro de är så.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  2. #12
    för mig så funkar inte den porten 31344
    den vill använda 31339 i stället, kan det vara problemet?

  3. #13
    Bäst bild blir det utan tvekan med h.264-codec. Superkomrimerat men ändå bra kvalitet. Kräver dock lite från datorn som kodar om. (ingen värsting CPU men den kan inte jobbamed något annat samtidigt)

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av nickera Visa inlägg
    nu har jag lyckats få ljud, ingen bild. nån som har en lösning?
    Citat Ursprungligen postat av nickera Visa inlägg
    för mig så funkar inte den porten 31344
    den vill använda 31339 i stället, kan det vara problemet?

    njae alltså de SKA funka. 31339 är oxå en streamport.

    kan du köra en telnet på din dreambox.
    cd /etc/
    ls

    leta efter filen services

    och/eller skriv
    cat services
    nu kommer den läsa den filen
    längst ner kommer du se vilka portar den streamar på.
    zapstream är den jag använder för detta och är port 31344 du funderar på 31339 som är streamts porten. jag har mina aningar om att den skall fungera men jag tror den behöver extra parametrar för att fungera.jag tror web-x-tv använder streamts porten.
    jag har ännu inte sett vilken port den kör i web-x-tv då pli har ett helt annat webgränsnitt än vad gemini har. men har sett porten och parametrarna förr i gemini..

    kolla i services och kolla att zapstream har port 31344 om zapstream kör en annan port testa den i så fall.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  5. #15
    jag måste nog kanske ändra mig lite. zapstream måste aktiveras i menyerna i PLI. hur det fungerar för andra images vet jag inte riktigt. eller kommer inte ihåg.PLI har även en massa configger för zapstream där man kan tweaka lite.dessa hitade jag någonstans på PLIs homepage.men som jag skrev tidigare. om man har en services så kan man se vilka portar som brukas för streaming.i varje fall i PLI..
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  6. #16
    fick det att funka nu... felet var att jag inte statat streamen i webb meny, tack för hjälpen

  7. #17
    Hej

    Ny på forumet så halshugg helst inte (direkt). Jag får streamingen att funka både internt och externt, har 10/10 och andra med snabb uppkoppling får klart bra bild. Dock hackar det som f-n för DSL-tittare och jag sitter nu och försöker få ordning på det som pratar om i den här tråden - att dra ner på kvalitén när man sitter bakom en långsammare uppkoppling.

    Min Dreambox 500 (Optibox 5001S) finns på 192.168.0.5. Följande portar är öppnade till den i routern:

    23, 80, 1234, 31339

    Mina frågor:
    1. Måste jag som har dreamboxen ändra något för att en kompis med DSL ska kunna kolla, eller ska alla inställningar göras hos honom, i hans VLC?
    2. Jag fattade inte Gumps förklaring till 100 %. Förvirras bland annat av att det anges två olika interna IP där.

    Snälla, hjälp mig. Det känns inte som att jag är så långt borta men jag får det f-n inte att funka som det är nu!

  8. #18
    Hej

    i Gumps förklaring så streamas först från din dreambox till en dator som du har i samma nätverk och dsl kompisen kopplar då upp mot din dator (som komprimerar streamen) ej dreamboxen!

    G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

  9. #19
    med enkla ord.öppna VLC på din dator som du vill ska streama dreamboxens bild. sätt in ditt dreamboxIP:31339 precis som jag förklarat.i inställningarna där jag skrivit 192.168.1.100 det är den datorn som du öppnat VLC på.jag förmodar att localhost även fungerar annars sätt in samma ip nr som du nu har på din dator låt det stå 1234.

    port 23 den tycker jag du ska stänga när du är färdig med ditt testande.

    i mitt fall pekar jag porten 1234 till 192.168.1.100 i routern min vlc-server. port 80 till dreamboxens IP(i mitt fall 192.168.1.101). glöm resten av portarna. 31339 behövs ej då den internt används över till din lokala dator(vlc servern). din kompis connectar på din www.din-DNS.nu:1234 han kan skriva det i samma fält där jag skrivit 192.168.1.101:31339 d.v.s byt dreamboxensip(192.168.1.101) till http://din-DNS-eller-externa-ip-nr.nu:1234
    han behöver inte göra några som helst inställningar. han behöver bara trycka på play efter han skrivit din adress.

    testa en snällare codec än mp4v.. jag testade h.264-codec men där va de tvärstopp för min del å de på en P4 northwood 2,53ghz 1,5gb ram.

    lycka till!

    edit:ursäkta jag ser att du har 10/10.. låt 31339 stå öppen för alla som har 10+ anslutning. då detta ska räcka fint är någonstans runt 6mbit som krävs i upstream på port 31339, portforward 31339=dreambox
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  10. #20
    Fungerar hur bra som helst, verkar bara vara att laborera med hur hård komprimering man vill använda. Kanon!

    Skjuter in en fråga till. Om man vill spara inställningarna i VLC-servern, går det på något sätt?

Liknande ämnen

  1. DM500T tappar nätverket
    Av steffo_70 i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 20:00
  2. Får ej igång nätverket
    Av badal i forum AzBox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 21:42
  3. Kontakt med nätverket
    Av btj i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 16:39
  4. Problem att streama utanför nätverket
    Av NisseKnife i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 21:59
  5. Streama TV utanför nätverket
    Av admin i forum Dreambox
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 20:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss