handdator

Visa fullständig version : problem mellan två dboxar med telias bredband



leo117
2011-10-30, 20:07
hej, försöker att kopla mig från stygans dbox till hemmets db men går ej. hemma och i stygan har telias brerdband.
om jag flytar hemmets db (server) till en annan internet abonemang får jag bild på db-en i stygan. vad kan det vara för problem, telias router - internet kompling eller ?????

atomized
2011-10-30, 20:13
Om du har Telia mobilt bredband i båda ändar så kan det vara så att det inte går att connecta mellan Telia mobilt bredband till Telia mobilt bredband. Många leverantörer av mobilt bredband hade det problemet i sina nät från början och jag tror de flesta har det kvar. Vet inte exakt om det gäller Telia, men det borde deras support veta.

leo117
2011-11-01, 21:03
nej har adsl bredband på båda ändar

Bogdan
2011-11-01, 21:46
Du har forwardat port i routern?

leo117
2011-11-02, 14:17
jo då, när jag går till grannen som har inte telias abonemang med min box den funkar klanderfrit

snake
2011-11-06, 09:31
Låter som att du har någon begränsning i brandvägg e.t.c hemma. Kolla inställningar i router så att du har rätt väg konfad till box. Alt konf telnet till boxen så att du kan se status på inkommande anslutningar från där du är. Du har ett nätverksproblem. Måste felsökas logiskt från början. Jämför skillnad mellan de olika konstellationerna

//johan

mikiri
2011-11-20, 11:42
liknande problem om jag använder mobil bredband funkar alt ok...

music4keep
2011-11-24, 20:34
Kan vara så enkelt som att du kanske blivit påtvingad Telia smart? Deras skitgateway blockerar trafiken även om du stänger av brandvägg m.m.
Om så är fallet är mitt enda råd att ersätta gatewayen med något annat.

leo117
2012-01-24, 19:23
vad menar du att ersätta gatewayen skule du kunna förklara för mig med enlare ord?

LumberJack
2012-01-24, 21:50
Telias vanliga adsl-modem samt egen router! Standard är Zyxel 660H-D1

pepparkaka
2012-01-24, 23:49
Du har något problem i routern. Det fungerar med felias abb. Så om du är säker på att du ställt in routerns portforwarding på den eller de portar du använder ska det inte vara något problem. Med mobilt bredband fungerar inte Telias 6 mb då portarna inte är öppna. Telenor samt 3 G fungerar.

music4keep
2012-01-26, 20:24
Nja. Om han kör Telias Smart gateway så blockerar den rätt så mycket trafik, bl.a. UDP-trafik oavsett om man öppnar upp den så mycket det går. Telia vill inte heller blocka upp utan skyller på tillverkaren, vilket är rent nys eftersom det ju är Telias egna modem/gateway. Mitt tips är kort och gott att i stället sätta in ett modem som inte tillhör Telia och sedan koppla upp det till en router osv. Kolla även om det finns blockeringar mot fildelning i det mobila bredbandet. En del operatörer blockerar det, däribland Telia.