Med andra ord utan hwkey så är man låst till en box?
Är tyvärr inte kunnig till att läsa ut nycklarna själv..
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Utskriftsvy
Det funkar väl dessutom bara med dom gamla 090F korten som dom håller på stänga ner.
Åtminstone med den public lösning som finns.
Leatherface, jag har också för mig att det var så. Någon eller några boxar och vissa kort till Viasat, där kunde man via hackat firmware
eller pga någon bugg läsa ut dessa hwkey till korten och på det sättet köra korten via kortdelningssystem osv utan problem.
Men den möjligheten försvinner nog iom byte av boxar och att äldre kort fasas ut, frågan är då om det finns någon icke
publik lösning som "skurkarna" kan använda för att komma över dessa hwkey till kort ändå för att kunna sälja sin kortdelning
via internet och tjäna pengar.
Iofs så finns det ju inget som hindrar att dessa personer kör ett kort per box och sedan säljer kanaler via internet ändå, det
blir inte lika lönsamt då eftersom man måste ha många kort, men har man tillräckligt med kunder går det säkert ändå att
tjäna pengar men det blir inte lika lukrativt.
Antar att en tjänst där man kunde skicka in sitt kort och få dessa hwkeys utlästa skulle kunna löna sig men frågan är om
någon sådan tjänst finns eller om det finns något intresse för det. Återstår att se vad som händer. Jag antar att huvudproblemet
för viasat är skurkarna i öststaterna som pysslar med kortdelning, antar det är värst där och man vill försöka stoppa dessa
personer.
Skulle inte förvåna mig att där stora pengarna finns har en hackad oscam som kan läsa nycklarna alternativ hackad newcs som funkar med nyare kort.
Du gör inte så mycket med nycklarna med ett nyare kort då oscam inte stöder det och newcs kan inte läsa nya kort.
Men jag är säker på att det finns hackade versioner där pengarna finns som sagt.
Resultat du kan se alla kanalerna för nån 100 lapp i månaden oärligt men betalar du för kanalerna kan du inte se dom ens med deras egen CA modul i dom flesta boxar.
Jag personligen skulle skita i Viasat och köra CD med CMore + Viasat Sport.
Leatherface, det tror jag också på.
Att det finns lösningar om fixar detta, men dom är säkerligen inte publika och att denna "maffian" som vill tjäna pengar på oärlig
verksamhet säkerligen redan fixat detta. Och så länge hemanvändare inte kommer över dessa grejer så kan dom vara säkra
på att det kommer fortsätta fungera.
Tur att man själv inte bryr sig om sporten eller ens tittar på sportkanaler, annat än typ Eurosport, TV4 sport, typ "lite" kanaler
som visar diverse sport.
Ska bli mycket intressant att höra från er i forumet vad som hänt när väl omläggningen är klar.
nizzehult, aha så det finns någon form av icke publik lösning eller på något vis som dom kan läsa ut dessa HW nycklar som behövs, eller hur
det nu fungerar. Dom har i alla fall en lösning men alla kanaler funkar inte säger du, intressant.
För det som gäller för t.ex. IPTV, där är det ju ointressant med kortdelning, dom tar ju bara emot allt, paketerar om det och kör ut det via
sitt egna IPTV system, precis som man kan köpa till sig IPTV kanaler, t.ex. BBC och andra FTA kanaler men man kommer inte åt dem
här med parabol utan man måste betala för att kunna få det via IPTV.
Hoppas folk kan hålla oss uppdaterade med hur det går och om dessa kanaler fortfarande finns hos kortservrar även efter omläggningen,
jag är endast intresserad ur ett teknisk perspektiv, och inte av att titta på kanalerna. För med CD vet vi ju redan att nästan allt fungerar
med ett kort och CA-modul, den man ska ha där CI+ stödet finns med. Sedan har jag för mig att CI+ i sig inte används ännu
och frågan är om dom kommer aktivera det någon gång eller struntar i det.
Leatherface, vet väl vilka kanaler hos CD som inte fungerar med kortdelning längre ?
bara dom flesta av CMore's sportkanaler änsålänge och såklart Viasats sportkanaler.
Men jag vet flera stycken som har bild på alla dom kanaler och i HD.
Vilken CAM dom kör med har jag inte kollat upp däremot.
Ok, det är ju bra att veta. Så i stort sett är det bara dom kanalerna, inga kanaler
i familjepaketet påverkas. Inte än så länge.
Det är ju intressant vilken CAM dom kör med, är det den vanliga, eller någon special lösning
för att få det att fungera, intressant att få veta.
Ska också bli intressant att se om massor av Viasat kanaler kommer bli låsta
när dom fått igång nya systemet och alla eller dom flesta SD kanalerna försvinnit
till förmån för HD.
"Warning! We only guarantee the Finnish channels! Not all of the Norwegian, Danish and Swedish channels can be decoded."
Så vissa bekymmer har dom o troligen pga att dom gamla korten blivit utbytta.
För ngn vecka sen låg hela paketet med däremot.
Myrmidon, aaaahhh, intressant.
Så det kanske även innebär slutet för dessa äckel som försöker tjäna pengar på kortdelning. Trevligt om
ytterligare information dyker upp framöver när omläggningen är klar. Fast dom kan ju även bluffa och säga
att det fortfarande funkar fast det inte gör det.
Dom är ju redan ohederliga som säljer kortdelning till folk för att tjäna pengar.
nizzehult, jo det är klart man kan göra så. Den biten går ju aldrig att stoppa, för ett kort måste ju kunna användas i en dekoder för att avkoda kanalen. Annars får man ju inga kunder, dom måste ju kunna sälja kanalerna och användaren måste ju kunna titta på dom.
Det är intressant att veta om kortdelningen upphör eller stoppas med ny teknik. Eller om det ändå finns lösningar som dom fixat själva som fortfarande gör att dom kan sälja sin kortdelning precis som tidigare. Men visst, att avkoda kanaler, paketera dom i egna IPTV system och sedan distribuera det går ju aldrig att stoppa. Det krävs dock betydligt fler kunder eftersom man då måste ha ett kort och en mottagare för varje kanal. Inte lika lönsamt för små aktörer kanske, jämfört med om man kan sälja kortdelningen i sig. Frågan är då vilken förändring det blir, och om kortdelning fortsätter som vanligt efter omläggningen.
Jag antar att det stora problemet för bolagen kanske inte är kortdelning utan tekniska utmaningar som just Viasat genomför så dom kan gå över till HDTV och även andra saker, sedan om dom på köpet kan bli av med kortdelning så är väl det bra för dom men jag är inte så säker på att det lyckas. Det finns ju mycket pengar som maffian har och dom kan ju alltid anställa ingenjörer och annat folk för att knäcka system osv, speciellt om det finns mycket pengar att tjäna på det.
Nja det går visst att stoppa att man skickar vidare bild från box och ut till IPTV leverantörer.
Dom kan helt enkelt vattenmärka kanalerna och på så sätt få ut exakt vem som är abonnement till kanalerna och släcka ner kortet.
Leatherface, ja just det. Visst har du så rätt, det hade jag glömt bort.
Var det inte så dom bustade folk i Italien och även i England som försökte vidaresända själva feeden till IPTV system
och sedan köra ut det den vägen. Har för mig dom fick fast personen fast jag minns inte vad som hände.
Letade lite men hittade det inte. Däremot denna var rolig läsning, minns inte om jag sett denna tidigare men ändå.
https://torrentfreak.com/further-det...europe-180117/
HAHA, snacka om kort och utrustning. Inte konstigt dom faktiskt vill stoppa dessa kortdelnings
svin och idioter som tjänar grova pengar på detta.
Såg inte så professionellt ut iaf.
Så om jag tolkat detta rätt så går det inte att se sporten och filmkanalerna via dreambox längre om man kör det lokalt?
mitt svarta kort är pairat till SD-box, men jag kan nog få tag i en opairad HD-box men det skulle inte ge bild på sport och film via OSCAM?
Sen några dagar hittar min oscam server bara 64 entitlements, vägra bara att hitta resten. Kortet är 093E tillsammans med BoxId. några fler som har detta problemet eller kan peka mig i rätt riktning? Har för mig jag låg på en bra bit över 70 entitlements för någon vecka sedan.
De kanaler som saknas är bl.a. viafilm kanalerna,sport,golf och motor
Kom på en sak som jag missat.
Något som vet NÄR omläggningen är helt klar, finns det någon slutdatum för detta ?
19 Mars 2018 är det sagt.
Nån månad senare ska det vara klart i Darnmark.
Ok. Vad bra, så garanterat slutet på april eller maj så är det klart.
Intressant hoppas folk här kan återkomma med hur det blev eller vad som hänt, om något förändrats på
kortdelningsfronten eller om det bara är så att man gått över till skicka ut HD kanaler och sådant.
30 april ska SVT 1 och 2 kanalerna sluta som MPEG2 kanaler
SVT 1 o 2 dök upp i MPEG 4 förra veckan, så den tidplanen verka hålla även om inte alla regionala sändningar är på plats än
Var har du läst 30 April 2018? Har läst Mars 2018 på Viasats egen sida och senaste datum jag såg nånstans var 19 Mars 2018 tillsammans med alla övriga kanaler som är kvar.
Hos mig fungerar det fortfarande! Vet inte varför, viasat har och håller fortfarande på att påstå att mina kanaler
ska stängas!! Den 19 mars flyttar vi över samtliga kanaler till en modernare sändningsteknik! Får se vad det betyder.
Man kommer bara få entitlements om kortet är parat till en HD box.
Dvs alla paket kommer vara borta för dom som har kortet pairat till en SD box efter nästa omgång med resterande kanaler.
Det verkar som att tillägget för HD kanaler ska försvinna hos Viasat
Så detta betyder nog att dubbletterna av deras film och sportkanaler i SD kommer att försvinna
Har hört datum som berör slutet av mars eller slutet av april. Men osäker på sanningen i dom, men kommer från källor med insyn iaf så något måste det ligga bakom dom.
Fick updaterat 090f kortet på 54 entitlements till 23/4
Blir intressant att se om det slocknar 19 mars...som det stod i brevet från viasat.
maxxar, beror helt på vilka boxar som Viasat kommer tillåta att du "pairar" ditt kort emot. Klart är väl att många av dom äldre
boxarna kommer ryka, samt att man även byter ut vissa kortserier osv.
Om man tvingas till nytt kort, nya boxar osv vet jag inget om. Men det är väl något Viasat bör informera kunderna om på
hemsidan eller vad som nu gäller. Blir ju lite svårt annars att beställa ny box i tid osv eller ?
Viasat har skickat ut information om det till alla vad som gäller.
Man kan också kolla här https://www.viasat.se/boxinfo.
Har man 090F kort så lär man behöva ett nytt kort.
Jag har ju som sagt en Viasat HD box liggande som jag kommit över, har ju kortet parirat med gamla SD PACE boxen.
Men Viasat vill att jag betalar för en ny box vilket jag inte har någon lust med eftersom jag kommer att avsluta Viasat så småningom.
Så tanken var att bara flytta in 090F kortet i Via HD boxen o köra på tills avslut.
Men får kolla med dom om det bara går att bara få ett nytt kort isf utan ny box
Troligen går det bra att bara paira ditt kort med HD boxen, det kan du göra via hemsidan. Efter några veckor kommer dom att skicka ett nytt kort till dig, det krävs att du aktiverar det nya kortet på hemsidan, när du gjort det så slutar ditt gamla att funka och det nya börjar funka.
Om du vägrar betala ny box och står på dig och avslutar ditt abo så bryter dom troligen ditt avtal trots det finns lite bindningstid kvar.
Jag har rensat tråden från de inlägg som handlade om illegal cardsharing. Som ni vet så är illegal cardsharing inget som stöds av oss på Comhit! Och det framgår klart av reglerna att det inte är tillåtet att diskutera cardsharing utanför det egna hushållet!
Så håll tråden ren ifrån sådana diskussioner fortsättningsvis.
hej
jag har sagt upp min abonnemang ,de har ringt mig 4 gånger med massa erbjudande , men utan mitt DM sade jag till dem att det var ingen ide , efter 15 år säger jag hej då till Viasat !!
Hade bara ca 50 entitlements kvar nu med kortet parat till SD mottagaren.
Eftersom jag har de kanalerna via CD också så hade jag inte så mycket att förlora på att para det med en HD mottagare.
Det fungerade perfekt, har nu 94 entitlements i OSCam r11391 & alla kanaler (förutom HD) funkar fint.
0940 som citatet ovan av mig själv nämner...
Har för övrigt inte med HD abbonemanget eftersom det kostar 129:- extra i månaden.