Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hårddisk hittas ej av DM7000-S

Question Hårddisk hittas ej av DM7000-S

Jag har verkligen försökt att kolla runt i detta forum samt Googlat som en tok, men får ej ordning på detta "simpla" problem, att sätta in en HDD i en DM7000-S (Enigma).... Orkar någon hjälpa mig? Jag kan inte vara den förste som är skitkass på Linux och försöker med detta...

Har köpt en 2,5" 80GB HDD samt en 2,5"-->3,5" adapter och kopplat in den i en stationär dator för att se att allting fungerar och det gör det.

Monterade (fysiskt) in den i DB:n och enligt de flesta guider ska man kunna "mounta" den i "Device manager", men där dyker den ej upp. Har heller ej något menyval (3) för HDD.

Provat att över DCC köra kommandot "df" och endast två rader dyker upp varav ingen av dem har en storlek som tyder på att det skulle vara min 2,5" HDD eller för den delen någonting i "/media/hdd".

Tips på hur jag går vidare?

STORT tack på förhand!

Ursäkta, sitter på jobbet, men kommer nu inte ihåg om det är Enigma eller Gemini som det står när jag startar upp DB:n, sånt kanske Ni måste veta? Det är en blå bakgrund och stora gula bokstäver i alla fall.

Känner mig rätt noob nu... suck...

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Formatera den med ext3 så ska du se att den dyker upp.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Tack för svaret!

Hur formaterar jag den till ext3? Går inte i min Windows XP-burk ju (bara NTFS), kan jag göra det genom något/några kommandon genom DCC?

2,5" HDD startar och snurrar när DB:n sätts igång. Följande kommer upp i DCC när jag försöker mounta samt formatera den:

----------------------------------------------------

root@dreambox:~> mount /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /hdd; echo ">>> D
    NE <<<";
    mount: Mounting /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 on /hdd failed: No such
    ile or directory
    >>> DONE <<<
    root@dreambox:~> mkfs.ext3 /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1; echo ">>> DO
    E <<<";
    mke2fs 1.35 (28-Feb-2004)
    Could not stat /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 --- No such file or direc
    ory

The device apparently does not exist; did you specify it correctly?
    >>> DONE <<<
    root@dreambox:~> mkdir /hdd/movie; echo ">>> DONE <<<";
    mkdir: Cannot create directory `/hdd/movie': File exists
    >>> DONE <<<
    root@dreambox:~>

----------------------------------------------------

Testade att sätta i ett USB-minne och det dök upp i Device Manager på DB:n direkt, gick att mounta, men inte att formatera?

Någon som ser någon logik i det hela?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Prova med:
    fdisk /dev/ide/hosts0/bus0/target0/lun0
    Linux rules!

Kopierade Din textrad, öppnade och connectade DCC mot DB:n, gick in på Telnet-sidan, kryssade i "HDD", klistrade in Din textrad i textfältet efter "root@dreambox:~>" och då står nu följande:

-sh: fdisk: not found

Hoppas att jag gjorde rätt...

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Kollade oxå på en av mina DM7000, och du har rätt fdisk finns inte. Jag löste det på mina boxar genom att formatera disken i en av mina linux-burkar, kör inte bills produkter, så hur man löser det i den världen är för mig en gåta.
    Linux rules!

Men, rätta mig om jag tänker fel. Att 2,5" HDD är NTFS-formaterad borde väl inte spela någon roll, USB-stickan var ju inte heller EXT3-formaterad (FAT), men den dök ju upp direkt i Device Manager...

Börjar fundera på om det är något med kablaget????

Smile

Lösningen infann sig till slut och det var kablaget som var boven i dramat, ihop med mig självklart...

Jag hade provat 2,5" HDD i datorn via 2,5"-->3,5" adaptern och sedan på flatkabeln in i datorn, funkade perfekt! :rockon:

Felet jag gjorde i Dreamboxen var att det ju finns ett styrspår i flatkabeln och således också alltid på 3,5" HDD, men på 2,5" --> 3,5" adaptern fanns inte detta styrspår och jag satte därför dit flatkabeln så att den inte skulle behöva "skruva" sig under hårddisken vilket visade sig bli fel håll... Så, efter alla dessa inlägg, testande av Era svar, testande filformat och "mountningar", så var det bara att testa att vända håll på kabeln och voilá så fungerade allting perfekt! :errf:

Så, felet var alltså mitt och jag tackar för alla som lade ner tid i frågan. Om det, mot förmodan, är någon som gör samma miss som mig, varsågod, här är svaret på hur Ni fixar det :thumbup::'(

Liknande ämnen

1. Uppdatera via BluePanel?! DM7000
    Av Oreda i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 09:38
  2. DM7000 hänger sig i file mode
    Av pacmyc i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-03, 21:21
  3. Problem med DM7000
    Av trondny i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 13:06
  4. Internet radio i dm7000?
    Av rishult i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 18:53
  5. Hur byter man lösen ord i DM7000
    Av rishult i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 16:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss