Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Bygga hus och sätta upp nätverk

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Nog för att jag alltid är nyfiken på att lära mig mer, men jag har aldrig installerat linux på någon av mina datorer. Inte för att det säger så hemskt mycket men jag har betydligt mer koll än gemene man. I dagsläget har jag bara en enda box så CS-server i hemmet är inte aktuellt. Jag vill ha en bra lösning där många saker i många rum kan kommunicera och nå nätet. I dagsläget gör jag detta med flera routers där några endast jobbar som switchar. Jag drar hellre lite kabel till en större switch t.ex. i tvättstugan där allt kommer in.

Kabeltatteri har jag dock inget erfarenhet av. Men drar jag cat6 (som jag tänker mig) en kabel från (t.ex.) tvättstugan för varje jack, eller kan man nyttja en kabel till två uttag?

Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rocky Visa inlägg
    Nog för att jag alltid är nyfiken på att lära mig mer, men jag har aldrig installerat linux på någon av mina datorer. Inte för att det säger så hemskt mycket men jag har betydligt mer koll än gemene man. I dagsläget har jag bara en enda box så CS-server i hemmet är inte aktuellt. Jag vill ha en bra lösning där många saker i många rum kan kommunicera och nå nätet. I dagsläget gör jag detta med flera routers där några endast jobbar som switchar. Jag drar hellre lite kabel till en större switch t.ex. i tvättstugan där allt kommer in.

Kabeltatteri har jag dock inget erfarenhet av. Men drar jag cat6 (som jag tänker mig) en kabel från (t.ex.) tvättstugan för varje jack, eller kan man nyttja en kabel till två uttag?
    Du dra en kabel från router/switch till varje klient kan man säga.
    Om du nu inte vill ha en switch i varje rum.

Hur du skall göra nätet är helt beroende på hur många klienter du antar att det framtida behovet är.

Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Tackad
    1 gånger
    När jag drog nätverk i lägenheten körde jag först in bredbandet in i garderoben, sen in i en router, där har jag även en hårddiskserver med alla mina (köpta) dvd filmer och cd skivor och annan media (foton etc), samt en trådlös accesspunkt. I varje rum drog jag sedan cat6 kabel, så det finns ett bredbandsuttag i varje rum. Dessa är anslutna till routern (en Netgear FVX538) Där jag behöver fler anslutningar, ex. vis i vardagsrummet, där jag har en Xbox360, en HTPC och en PS3, kör jag bara en femportars switch från bredbandsuttaget, routern i garderoben sköter nätadresstilldelningen. Sen har jag ett antal bärbara datorer och kompisar som kommer på besök som har WiFi, de kan sitta och köra trådlöst i hela lägenheten, och komma åt den media jag delat ut. Jag satsade på en bra router, bra kabar och ett standard WiFi. Fungerar klockrent för mina behov just nu. Skulle jag vilja så skulle jag även kunna byta antenn på accesspunkten, så det blir bättre räckvidd/stabilitet, men då blir det väl risk att man blir självlysande :P. Plus att hela kvarteret behöver väl knappast surfa på mitt bredband :whistle:. Vet inte om detta var till någon hjälp men så gjorde jag iaf.

Liknande ämnen

1. Bygga HTPC
    Av ElFeo i forum HTPC
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 18:26
  2. bygga HTPC
    Av dr00pyd i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 10:33
  3. Bygga kabelvision box...
    Av m_johan84 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 19:57
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 11:29
  5. bygga dator
    Av Megaman i forum Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-07-25, 18:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss