Jag har nästan eliminerat dessa problem genom att korta kablaget från LNB till backend. Skall i närtid byta kablaget eftersom det är några meter för kort för att backend skall kunna placeras på därför avsedd plats utan skarvar på kablaget. Passar även på att byta LNB - köpte ett nytt med 4 kanaler på Clas Ohlsson häromveckan.
Syftet är att maximera mottagningen och att inte ha några skarvar på kabeln. Har även lite funderingar på att skaffa en större parabol för att få en starkare insignal, men ett steg i taget. Detta är kanske tillräckligt?
Anledningen till att jag misstänker att det är insignalen som är problemet är att stutteringen är irrationell. Ikväll tex sker ingen stuttering på SVT 1 HD.
När det gäller CPU så tror jag inte det har med CPU-kraften att göra. Jag kan nu spela in fyra HD-kanaler utan problem. Stuttering sker lite då och då, men inte mer än normalt.
Min stuttering är också lite märklig. Det kan vara delar av bildrutan, exempelvis ett litet område i bilden som "pixlar till sig" delar av en sekund. Fenomenet kan komma och gå. Ljudet är inte drabbat.
Tipsen med zap-s2 etc för att kontrollera signal/brusförhållande tas tacksamt mot. Skall kontrollera det innan och före byte av kablage och LNB. MythTv visar visserligen signalstyrkan i samband med när man bytt kanal, men den står alltid på 74 %. Misstänker att det har att göra med sasc-ng?

Svara med citat