Hmmm.
Om du har initierat den via menyn så har den ext3.
Hmmm.
Om du har initierat den via menyn så har den ext3.
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Annars loggar du bara in på boxen och skriver kommandot:
mount
och läser vad det står på raden med /dev/sda1.
Kod:root@vuduo:~# mount rootfs on / type rootfs (rw) ubi0:rootfs on / type ubifs (rw,sync,relatime) devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=68960k,nr_inodes=17240,mode=755) proc on /proc type proc (rw,relatime) sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime) tmpfs on /media type tmpfs (rw,relatime,size=64k) /dev/sda1 on /media/hdd type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered) tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw,relatime) devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,gid=5,mode=620)
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
__________________________________________________ _________________________________________________
Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a
Hmmm.
Så bra, det SKALL det vara. Om du ska öppna något i din router så är det defintivt INTE telnet, möjligen ssh.
Linux rules!
Ja, det är SSH, så här ser det ut när jag försöker starta Putty (fake adress o port);
Putty inlog.jpg
Och svaret jag får är:
Putty timeout.PNG
Senast redigerad av tobbe54 den 2013-03-20 klockan 13:59.
__________________________________________________ _________________________________________________
DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a
Hmmm.
Har du öppnat ssh för trafik utifrån till din dreambox ?
Tillåter du ssh till din dreambox (inte normalt) ?
Linux rules!
Skilj på de olika tjänsterna telnet och ssh.
Normalt är som sagt inte ssh igång på en Dreambox utan det får man nog installera själv som en plugin i så fall. Det som normalt är igång på en Dreambox är telnet.
Men telnet är ett mycket osäkert protokoll som sänder allting i klartext. Det bör man inte öppna utåt internet. På ett lokalt nät hemma som man har kontroll över kan det vara OK, men som sagt absolut inte ut mot internet.
Vill man öppna åtkomst till sin Dreambox eller annan dator hemma är det bättre att använda ssh som är ett säkrare protokoll med kryptering. Vill man vara ännu säkrare och slippa en massa intrångsförsök så öppnar man en annan port än standardporten 22 mot sin sshserver. Det går oftast fint att ha kvar standardporten på den maskin som är sshserver t.ex. Dreambox eller Linux-dator på det lokala nätet och sedan göra en portforward i sin router så att man forwardar någon annan port från utsidan till port 22 på sshservern på insidan. Välj t.ex. att forwarda port 35 (som normalt inte används till något) utifrån till port 22 på din sshserver på insidan.
Sedan kan du från t.ex. jobbet använda Putty och ansluta till din externa IP hemma och port 35.
PS. Och glöm absolut inte att sätta ett ordentligt lösenord på din sshserver. Det finns hur många robotar som helst på internet som ligger och försöker göra intrång på alla öppna portar de hittar. De kör lösenordslistor och försöker komma in. Har du ett enkelt lösenord så är du snart hackad...
Senast redigerad av atomized den 2013-03-20 klockan 15:03.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Om då 35 är öppet på jobbet förstås.
Om inte tobbe54 så får du kontakta din rigida security dpt.
Tack Atomized!
Som vanligt ett uttömmande och tydligt svar.
Som jag svarat Matkoh, så är inte DB öppen.
Som sagt till servern har jag sett ett behov att komma åt utifrån,
för att kunna avhjälpa problem med TV tittandet för familjen hemma, när jag själv inte är det.
Men jag ska se över "portforwarandet" som du föreslår.