Om jag har fattat det rätt så är deras drivare öppen och själva os av enigma är fortfarande öppen. Men om någon vet bättre rätta mej gärna
Om jag har fattat det rätt så är deras drivare öppen och själva os av enigma är fortfarande öppen. Men om någon vet bättre rätta mej gärna
En anna sak som jag funderat på är hur står sig orginal image från Dream idag, har inte testat och sett någon själv på länge nu![]()
Men detta borde väl vara chansen att för någon annan "smart" leverantör och plocka fram en opensource image och boxar, inte gjort i en handvändning jag vet
Vet inte ens om jag törs beställa en VU om enigma2 nu är stängt för andra eller kommer att stängas.![]()
Koden var öppen tidigare och OpenPLi t.ex. forkade den för ca 4 år sedan, de fortsatte dock cherry-picka in saker tills den stängdes. Nu har den varit stängd något år och hittills har det ju gått bra. Communityt (och VU t.ex.) fortsätter ju att utveckla mjukvaran så det är inget som säger att DMM:s version kommer vara bättre. Ingen kan ju så klart säga säkert, många tror det är början på undergången för DMM, men Dreambox är ett rätt starkt varumärke.
Nej och nja. Drivrutiner har aldrig varit öppna utan ligger som blobbar. SoC:en görs ju av Broadcom och inte DMM. Enigma är en applikation och om jag förstått rätt har de stängt alla delar kodade i C++. Python-delarna är fortfarande öppna. OS:et är linuxdistributionen Opendreambox som byggs utifrån OpenEmbedded. Så övriga kan fortsätta bygga utifrån OE.
Jag tycker du kan vara lugn.
Vidare läsning:
About OE Version Number
openPLI <--> enigma
Difference between OpenPLI 3.0 and 4.0
Tror ärligt talat att det inte kommer bli så farligt om jag skall va ärlig. Sen är inte linux i sej själv skyddat så de inte får stänga koden för OSet. Själv kommer jag skaffa vu+ duo2 när mina dreambox 500hd och 800se orginal inte vill va med längre. Redan nu är jag sugen på att sälja bägge för förmån av att köpa vu+ duo 2 aav flera anledningar.
Sen har dream multimedia inget med vu+ drivare att göra. Vu+ bestämmer själva om de vill stänga eller behålla sin kod till drivarna öppna. Men tvivlar starkt på att de kommer göra det. En sak är iaf säkert och det är att ny dreambox blir det inte varjefall.
De får ju ett uppdaterat Linux via OE, men det är ju inte så mycket i det som gör boxen till en STB. DMM har hela tiden jobbat för att göra allt modulärt, så att deras tillägg är så pass separata från Linux så att de inte ska behöva bli tvingade att släppa dom. Lär sig av sina "misstag" så att säga då där har varit en del rättstvister.
VU+ bygger precis som DB på en STB SoC tillverkad av Broadcom. Drivrutinerna är stängda, men de får ju ny kod av BCM.