Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Antenfråga

Antenfråga

Har marksänd digitaltv. Antenn på taket sladd till huset. Har en antennförstarkare inomhus. Från uttaget i vardagsrummet går en 20 m lång antennsladd.

Helt plötsligt blev det ingen bild. Efter mkt felsökning så testade jag en ny sladd från uttaget. Bilden blev bra. Jag la då in sladden i sockeln som döljer rör till elementen. Sladden är lite lång så den fick ligga dubbel ( eller trippel) på ett ställe. Men nu har jag bara bild på svt 1 o 2. Inte på 4an

vad kan detta bero på?

ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Tackad
    81 gånger
    Har du kollat så det inte hänt något med antennen på taket?
    Carpe Diem

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av avskedsfest Visa inlägg
    Har marksänd digitaltv. Antenn på taket sladd till huset. Har en antennförstarkare inomhus. Från uttaget i vardagsrummet går en 20 m lång antennsladd.

Helt plötsligt blev det ingen bild. Efter mkt felsökning så testade jag en ny sladd från uttaget. Bilden blev bra. Jag la då in sladden i sockeln som döljer rör till elementen. Sladden är lite lång så den fick ligga dubbel ( eller trippel) på ett ställe. Men nu har jag bara bild på svt 1 o 2. Inte på 4an

vad kan detta bero på?
    Du säker du inte tagit av sladden?
    Gör med antenn som med nätverkskabel böj inte mer än en apelsin. Bättre göra en stor böj och ha bakom tv eller nåt om sladden är för lång. Ännu bättre ha rätt längd då för långa sladdar dämpar bara signalen och gör det sämre.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Hmmmm. Jag har böjt 180 grader. Typ runt en krona eller 5 krona. Tror du att jag kan ha brytit kabeln???

visst kan antennen pajjat. Men om signalen fungerar med en förlängningskabel men inte med en annan borde felet ligga där….

kan elementrören störa?

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av avskedsfest Visa inlägg
    Hmmmm. Jag har böjt 180 grader. Typ runt en krona eller 5 krona. Tror du att jag kan ha brytit kabeln???

visst kan antennen pajjat. Men om signalen fungerar med en förlängningskabel men inte med en annan borde felet ligga där….

kan elementrören störa?
    Mest troligt är då kabeln paj om det fungerar med en annan. Byt till den andra kabeln?
    Nej element skaninte störa men är kabeln paj nånstans så är det nog det.

Är det en färdig kabel eller är det skruvbara kontqkter i kabeln?
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Kabeln bruten
    testa att ta ut den o lägga den uträtad på golvet, kolla om den funkar när den ligger så. Men troligen är den bruten i de kraftiga böjarna

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss