Den där sändaren köpte jag på impuls. Den har en ingång för MPX, HDMI och nätverksport och kan användas för både DVB-T2 och med lite pillande i en massa menyer även för DAB+ i VHF III. Egentligen var tanken att sända till ett par vänner inte så långt härifrån, typ helgens film eller liknande. Nu bor jag uppe på en backe så det blev inte bara de utan hela kommunen som kunde plocka in den. Även när jag skruvat ner den till max så kan den nog gå in hos de flesta om de riktar in en antenn, så det är inte några dygnetruntsändningar som är aktuella, men jag gjorde i alla fall en test. Jag har tankat ner tusentals musikvideor från Tidal så det fick vara programmet. Det hela var ganska enkelt eftersom det i princip bara var att plugga in HDMI-kabeln från grafikkortet på datorn till sändaren och köra igång programmet.
Det har nog aldrig varit enklare att sända TV. I och för sig är det ungefär som radio. Man startar ett program som automatiserar hela processen, ställer in ljudprocessing, laddar jinglar och musik, voice overs om man har såna och sen är man on air. Det är likadant här och även om jag kanske inte ska överanvända den här sändaren alltför mycket vare sig för DAB+ eller DVB (Viaplay rullar ju ut sina DAB-sändningar nu) då jag har en huvudsändare 15 km härifrån så går det ju att streama det här om det blir lite mer tid över. Det är dock lite kul för när jag lekte radio och TV på 80- och 90-talen så var det en studio för 300000 kr och ett snordyrt abonnemang på sändare hos Televerket och då är detta bara kostnaden för radio. Nu är det bara en mobil, kanske en bättre mikrofon, en billig mixer och en laptop och sändare som ju går att köpa för en spottstyver. Tiderna har helt klart förändrats och vem som helst kan egentligen ha råd.
@kisumisu, håller med om de utländska frekvenserna. Innan när alla muxarna var igång gick det knappt att få in något annat ens när det var perfekta väderförhållanden, men de senaste dagarna har både norrmän och danskar ramlat in på TV:n och varit ganska stabila. Nåja, kanske inte dansken, men norrmännen i alla fall. Det här märktes även på radiosidan. Här ute i skogen hade vi i princip SR:s 4 kanaler, Mix, Rix och en närradio. Med lite kondis brukade det gå in danskar, norrmän, finnar och annat så långt som 5-600 km. Den som förvånade mig mest var nog Fun Radio på 95.3 MHz från Lund. Den störs ut av P3 HAlmstad på 95.4, men gick in här och såhär spännande kunde det vara så platsen var perfekt för att DX:a på tills vi fick de där två ytterligare näten med kommersiell radio och det värsta av allt, en drös med slavar som finns i princip varje kommun. Var jag än skruvar får jag in Mix, Rix, Rockklassiker, STAR och NRJ. Med fler sändare ökar tydligen bruset som långväga sändare ska ta sig igenom och även om en frekvens är ledig tar sig signalerna inte genom som tidigare. Det är synd och lär väl bli detsamma med DAB där jag kunnat plocka in norrmännen, men det lär ryka när Viaplay och Bauer besudlar nätet där med. Så det gäller att passa på att njuta av DVB så länge det går. Det lär väl läggas ner snart med och ersättas av internet....

Svara med citat