Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Digitaltv Box eller Dator -Hjälp!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger

    Digitaltv Box eller Dator -Hjälp!

    Hej!

    Nu har det blivit dags för mig att skaffa digitaltv från ComHem. Själv är jag tekniskt kompetent, klarar de flesta linux/windows miljöer och är van att bygga olika datorer och projekt. Min familj är "vanliga" Svenssons som ska kunna sätta i en sladd och sen ska det fungera.

    Efter att ha kollat på ComHem:s utbud av digitalboxar så är jag minst sagt missnöjd. Alla boxar utom Humax HDPVR-1000C som kostar en liten förmögenhet är rena stenåldern... eller alla boxar, endast Samsung DCB-P770ZS/XEE erbjuds om man vill spela in TV, förutom HD.

    Efter vad jag kunnat läsa mig till erbjuder samsungboxen SCART(!!!) anslutning ut (från tidigt 1800tal?!) visseligen med RGB stift på första kontakten samt optiskt digital ut i STEREO(!!?!). Jösses! Vilken teknisk revolution att byta till digitaltv. Själv sitter jag hemma med full hd projektor, blueray och hdmi, 7.1 certifierat ljud etc. Scart och Stereo var längesedan jag glömde, vilket gör att samsungboxen för mig går tokbort.

    Andra alternativet som jag har är då att bygga ut min HTPC med digitaltv. Jag har redan idag en HTPC med ett gammalt hauppaugekort för att ta emot den analoga tv:n.

    Till problemen! Först och främst är Samsungboxen så dålig som den verkar, rent tekniskt. Klarar den verkligen bara stereo? Sen så är det en helt ny spelplan för mig när det gäller digitaltv och dator, eller egentligen digitaltv överhuvudtaget. I nuläget bryr jag mig inte om cardsharing eller HDTV och det smarta finliret man kan göra, utan det ska fungera på en projektor, via komponent, VGA eller HDMI, klara att spela in (med AC3, inte stereo) samt ha 5.1 ljud ut via HDMI eller optisk toslink eller Koaxial RCA. Och det ska vara enkelt. Inga script, inga server/klient grejjor utan det ska vara förpackat i en familjevänlig lösning som bara fungerar, dessutom för windows XP.

    Så vad behöver man? Dator, Tvkort med CI interface och en CA modul från Dilog Conax. Räcker det för att se och spela in ComHem:s digitala kanaler exklusive HDTV? Och fungerar det. Har läst om alla signaler och uppdateringar och EPG etc, men det låter mest som det gäller de som kör med Phoenix/Smartmouse interface eller? Måste jag lik förbenat ha en box och uppdatera i?

    Tanken var iallafall att använda min HTPC, en lite äldre P4:a 2,8 Ghz med HT teknik samt socket 775, Intels 945 chipset med 1 Gb ram, SATA2 hdd, samt ett GeForce 8500 GT med hårdvaruacceleration av x264 samt MPEG2 inbakat i en Antec Fusion låda tillsammans med TerraTec Cinergy C PCI HD CI samt en CA modul från Dilog Conax. Blir det problem, isåfall vilka, och kan någon hjälpa mig igenom denna djungel.

  2. #2
    Om du redan har en fungerande HTPC så tryck i ett DVB-C kort och kör på den. Om du inte tycker att du får till en stabil lösning så har du inte slängt några jätte pengar i sjön ivf

    HDTV kan du glömma på nått annat än en godkänd comhembox.

    När det gäller 5.1 ljud så är det nästan bara C+ som har det och det inte ens på alla filmer
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Om du redan har en fungerande HTPC så tryck i ett DVB-C kort och kör på den. Om du inte tycker att du får till en stabil lösning så har du inte slängt några jätte pengar i sjön ivf

    HDTV kan du glömma på nått annat än en godkänd comhembox.

    När det gäller 5.1 ljud så är det nästan bara C+ som har det och det inte ens på alla filmer
    Jao, HDTV är inte aktuellt i nuläget, vill egentligen bara komma åt alla discovery kanalerna och C+ kanalerna. HD avnjuter jag än så länge via blueray. Har suttit och läst på angående de olika "officiella" PVR boxarna som comhem erbjuder, och jag blir bara mer och mer mörkrädd. HUMAX:en verkar ju vara en buggfälla, trots bra anslutningar, priset hutlöst, och Samsungen verkar även den åtminstone varit en buggfälla, sen förstår jag inte riktigt vitsen med PVR om man inte kan plocka ut det på ex.vis skivor. Jag förstår intentionerna kring detta, men det slår ju otroligt fel (som allt annat som har med copyright att göra, tyvärr) för oss användare som använder tekniken inom lagens gränser och använder det för personligt bruk.

    Nånstans runt 2000 spänn skulle det kosta med det tvkort som jag tittat på inklusive CI interface och en CA modul. Då ska tilläggas att det är en chansning då jag inte läst några vettiga recensioner än. "Billigaste" PVR boxen från ComHem utan bindningstid 3000. Men hur är det, fungerar ComHem:s uppdateringar med en CA modul, eller måste man ha en box för detta? Sen hur fungerar det med tvkort, textning, ljudspår etc. Hänger det med eller fungerar det inte eller är det möjligen beroende på TV-kort? Kan jag få detta att fungera på en HTPC så känns det ju avsevärt mycket bättre än att sitta och svära åt ComHem:s taffliga försök till boxar. Dels för att jag kan få x264/Mpeg2 format, med AC3 5.1 ljud och text till skiva, dels för att det kostar betydligt mycket mindre.

  4. #4
    Uppdateringarna av kortet sköts automatiskt om du kör newcs och en phoenix-läsare i alla fall, beroende på vad du kör för klient. Skulle förvåna mig mycket om det inte fungerar med ca-modul i ett dvb-c kort också.
    Sen är det inte så krångligt med klient/server-lösningen när man väl har fått igång den. Bara att köra i autostart så hoppar allt igång direkt.
    Vad som kan vara ett bekymmer för dig när det gäller digitaltv är om du prompt vill köra media center för då måste du köra ett brygg-program till progdvb eller nåt annat som stöder plugins. Annars kan du glömma de kodade kanalerna. Detta har jag dock aldrig provat, kan tilläggas. Något som jag däremot vet fungerar direkt (med undantag av pillet att få igång nvplugins) är mediaportal. Det funkade fint för mig, men en del andra verkar ha haft lite olika små störande bekymmer verkar det som (hackig bild med mera). Inte för att jag är nån expert på området då, men det går i alla fall att få igång utan att behöva spendera veckor framför forum av allehanda slag...

    Det är en hel del pyssel att få igång grejorna men när allt är inställt och klart är det bara trycka på "on" så hoppar det igång automatiskt.

    Vet att det här svaret definitivt inte var vad du ville ha men alla funktioner du vill ha går att lösa och när det är klart är det lätt att använda.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Sprutten Visa inlägg
    Uppdateringarna av kortet sköts automatiskt om du kör newcs och en phoenix-läsare i alla fall, beroende på vad du kör för klient. Skulle förvåna mig mycket om det inte fungerar med ca-modul i ett dvb-c kort också.
    Sen är det inte så krångligt med klient/server-lösningen när man väl har fått igång den. Bara att köra i autostart så hoppar allt igång direkt.
    Vad som kan vara ett bekymmer för dig när det gäller digitaltv är om du prompt vill köra media center för då måste du köra ett brygg-program till progdvb eller nåt annat som stöder plugins. Annars kan du glömma de kodade kanalerna. Detta har jag dock aldrig provat, kan tilläggas. Något som jag däremot vet fungerar direkt (med undantag av pillet att få igång nvplugins) är mediaportal. Det funkade fint för mig, men en del andra verkar ha haft lite olika små störande bekymmer verkar det som (hackig bild med mera). Inte för att jag är nån expert på området då, men det går i alla fall att få igång utan att behöva spendera veckor framför forum av allehanda slag...

    Det är en hel del pyssel att få igång grejorna men när allt är inställt och klart är det bara trycka på "on" så hoppar det igång automatiskt.

    Vet att det här svaret definitivt inte var vad du ville ha men alla funktioner du vill ha går att lösa och när det är klart är det lätt att använda.
    Mediacenter behöver jag inte, så det är inget större problem, har pillat en del med olika mediacenters, b la MediaPortal, XBMC, MythTv samt några fler mindre kända alternativ. Tycker själv att jag gillar datorn som dator, då jag även surfar en del på den, kollar tv4 anytime etc. Så att använda de till TV kortens medföljande programvara är inte ett problem. Däremot skulle det av någon anledning visa sig att något opensource alternativ är mycket bättre än det som följer med kortet, och att funktionaliteten/kvaliten överstiger med råge det som följer med kortet, då är jag inte sen att övertalas. Har också läst en del om att vissa får problem med hackande bild och frysta frames, åsikterna verkar dock gå isär om det beror på hårdvaran, mjukvaran eller leverantören, å andra sidan verkar detta tyvärr gälla även för vissa av de med "riktiga" boxar. Det enda som verkligen oroar mig är uppdateringen av kortet, samt hur inspelningen egentligen fungerar. Bara jag får svensk text, rätt ljud och en vettig bild utan att det hackar och fryser då är jag fasen nöjd. Känner samtidigt att jag inte vill premiera ComHems skitboxar genom att köpa en ny eller begagnad. (Om jag inte får ett riktigt riktigt bra deal utan bindningstid)

  6. #6
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    I MediaPortal kan du välja att automatiskt få AC3-ljud och svensk text på kanalerna: http://www.team-mediaportal.com/manu...ision/TVClient

    Dock behöver du installera både TV-Server och MediaPortal så det kanske inte passar dig riktigt...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av trug Visa inlägg
    I MediaPortal kan du välja att automatiskt få AC3-ljud och svensk text på kanalerna: http://www.team-mediaportal.com/manu...ision/TVClient

    Dock behöver du installera både TV-Server och MediaPortal så det kanske inte passar dig riktigt...
    Jo, men MediaPortal är inte sådär jätteavancerat för användaren, bara man konfigurerar server/klient så det fungerar, så det är helt klart ett rimligt alternativ om jag får det att fungera llikvärdigt eller bättre än orginalprogramvaran. Fick igång det med mitt gamla hauppauge analoga kort... ett tag, sen slutade det fungera av sig själv (läs jag pillade så mycket i inställningarna att det slutade helt att fungera ). Annars är ju idén jättesmart, med en TVserver som streamar till tvklienter, tv på alla datorer (kanske inte samtidigt då). Det enda negativa jag har att säga egentligen om MediaPortal är att det ibland av mig uppfattas som aningen resurskrävande. Å andra sidan så kan man tweaka inställningar otroligt mycket med de olika plugins som finns. Tanken från med att använda de medföljande orginal drivarna och programmen förutom användarvänligheten är att det kanske finns hårvaruacceleration som används då, vilket i sin tur innebär att den gamla datorn inte rör sig som ett tröskverk.

    Har iallafall beställt ett TerraTec Cinergy C PCI HD CI samt en CA modul från Dilog Conax nu, drygt 1800 kr. Tillsammans med ett ComHem Medium Paket och Canal+ Film. Återstår väl att se hur skallig jag blir av detta när grejjorna kommer i veckan. Det lilla jag sett på nätet i recensionsväg verkar däremot väldigt bra. SÅ jag håller tummarna att allt detta med kortuppdatering etc fungerar i en HTPC. Återkommer garanterat när grejjorna kommer och jag börjar få mer problem, sista vägen ut är att köpa en box iallafall...

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    MrBlue, tänk också på att det numera finns CAM moduler som passar till Comhems system att köpa, det kan utöka utbudet och valmöjligheter bland de boxar som finns.

    Då måste man iofs använda CAM modulen men den är inte så dyr att köpa i jämförelse med att hitta en box som klarar av de funktioner man önskar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    MrBlue, tänk också på att det numera finns CAM moduler som passar till Comhems system att köpa, det kan utöka utbudet och valmöjligheter bland de boxar som finns.

    Då måste man iofs använda CAM modulen men den är inte så dyr att köpa i jämförelse med att hitta en box som klarar av de funktioner man önskar.
    Kan du utveckla ditt svar lite, jag är inte säker på att jag riktigt hänger med, är rätt ny på detta med CI och CA moduler. Tills dess kan jag skriva hur jag förstått det. Som det verkar finns det åtminstone tre standards till att börja med DVB-T För marksänd digitaltv, DVB-C för digitaltv via Kabelnätet och DVB-S för satellitsystem, sen verkar det finnas hybrider. Digitalboxarna är alla anpassade för ett specifikt system, så kommer man hem med en DVB-T box till sitt DVB-C system så kommer inget att fungera. Sen CI interface det finns till alla boxar där man kan ansluta en CA modul, exempelvis tvapparater, tvkort och boxar utan inbyggd CAM. CI interfacet verkar följa samma standard oavsett produkt. CA moduler använder man för att dekryptera kanalinformation, det verkar finnas Conax, Viaccess och Alphacrypt. Det är för mig däremot lite otydligt om CA modulen kan så att säga konfigurera en digitalbox att använda antingen DVB-T,C eller S. Eller om det fortfarande är beroende av boxen. Kanske där hybridboxarna/korten kommer in. Kan tänka mig att de inbyggda digitalboxarna i TVapparaterna är av hybridtyp, men detta är lite för mig lite oklart. Har jag fattat rätt än så länge?

    Om jag tolkar ditt svar så menar du att jag kan köpa vilken DVB-C box som helst som då saknar CA modul men har CI interface, sätta in en Conax CAM och sedan använda den som vilken annan ComHembox som helst. Ingen dum tanke, men då gissar jag att det finns en djungel av boxar därute, så vilken box ska man då satsa på, om man nu vill ha mer och bättre prestanda än ComHems egna boxar. Det är förståss subjektivt beroende på vem man frågar gissar jag. Till TV-kortet jag nu beställde köpte jag även en Conax CAM (gjort av Dilog), då TV-kortet har ett CI interface så den modulen har jag utifall en box blir aktuellt, om nu CA moduler är framtidssäkra och systemoberoende.

  10. #10
    CA modulen är varken framtidssäker eller systemoberoende, det är en modul till varje krypteringssystem som gäller (nu tänker jag inte gå in på multicam moduler som tex dragon)
    Det som förmodligen svamlas om är att det finns en conax modul som möjliggör pairing, med det sagt så är det inte ens säkert att bolagen kommer att tillåta den mot HDTV möjligen mot SDTV om dom en dag bestämmer sig för att köra pairing på SDTV
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att spela in till linux dator
    Av eugen i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:53
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 22:15
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 17:54
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss