Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Har jag godkänd hastighet på mitt bredband ?

  1. #1

    Har jag godkänd hastighet på mitt bredband ?

    Jag har Telia 8000, och undrar om 6.5 Mbit/s (mätt med senaste TpTest ) är godkänt om man bor 2974 m +-10% från station. (kollat med http://tele.iocc.hack.se/ )
    http://www.tptest.se/

    Ps: om man bor i ett område som får Telias IP tv och har ett äldre modem så kan man få problem med hastigheten.
    Telia har lovat att skicka ett nytt modem ( ZyXel ), i väntan på det lyckades jag uppgradera mitt gamla modem så att det fungerar tillfredställande.
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  2. #2
    ja den hastigheten och det avståndet är godkänt.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Låter inte som det är några problem.

    Jag kommer upp i runt 7.5-7.8Mbit som max men det är inte så ofta man får ut den hastigheten i alla fall. Har man runt 6-7 tycker jag man ska vara nöjd, speciellt eftersom det är 3km. Helt ok enligt mig.

    Bra att du får nytt modem i alla fall möjligt du får stabilare lina och lite snabbare kanske.

    Jag har föresten 2400meter. Jag har dock bra trådar då jag en gång i tiden hade ISDN på linan och det kräver mycket högre kvalite

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Låter inte som det är några problem.

    Jag kommer upp i runt 7.5-7.8Mbit som max men det är inte så ofta man får ut den hastigheten i alla fall. Har man runt 6-7 tycker jag man ska vara nöjd, speciellt eftersom det är 3km. Helt ok enligt mig.

    Bra att du får nytt modem i alla fall möjligt du får stabilare lina och lite snabbare kanske.

    Jag har föresten 2400meter. Jag har dock bra trådar då jag en gång i tiden hade ISDN på linan och det kräver mycket högre kvalite
    Tittar man på den här grafen http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...Rate_Reach.gif
    så ser man att det är stor skillnad mellan 2400 meter och 3 Km, så jag får väl vara nöjd trots allt
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Låter inte som det är några problem.

    Jag kommer upp i runt 7.5-7.8Mbit som max men det är inte så ofta man får ut den hastigheten i alla fall. Har man runt 6-7 tycker jag man ska vara nöjd, speciellt eftersom det är 3km. Helt ok enligt mig.

    Bra att du får nytt modem i alla fall möjligt du får stabilare lina och lite snabbare kanske.

    Jag har föresten 2400meter. Jag har dock bra trådar då jag en gång i tiden hade ISDN på linan och det kräver mycket högre kvalite
    Hade även jag ISDN innan men har nu ADSL. Får ut 6.3mbit på 4000m (+/- 10%)

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    cr0wn oj 6.3Mbit på 4000meter, de var ju grymt bra

    De flesta har nog betydligt sämre hastighet på de avståndet.

  7. #7
    2007-03-25 12:51:51 6.97 Mbit/s
    2007-03-25 12:50:56 6.96 Mbit/s
    2007-03-25 12:49:54 6.99 Mbit/s

    Ledningslängd: 649 m (±10%)
    Tjänst: ADSL

    På 8Mbit/s lina

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av cr0wn
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Låter inte som det är några problem.

    Jag kommer upp i runt 7.5-7.8Mbit som max men det är inte så ofta man får ut den hastigheten i alla fall. Har man runt 6-7 tycker jag man ska vara nöjd, speciellt eftersom det är 3km. Helt ok enligt mig.

    Bra att du får nytt modem i alla fall möjligt du får stabilare lina och lite snabbare kanske.

    Jag har föresten 2400meter. Jag har dock bra trådar då jag en gång i tiden hade ISDN på linan och det kräver mycket högre kvalite
    Hade även jag ISDN innan men har nu ADSL. Får ut 6.3mbit på 4000m (+/- 10%)
    Låter ganska otroligt, eftersom gränsen för för att kunna få 8Mbit går vid 3 Km.
    Om du tittar på det här diagrammet kanske du förstår.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...Rate_Reach.gif
    Enligt diagrammet är det helt OMÖJLIGT.
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    929RR de var ju usel hastighet för den ledningslängden, dessutom skaffa Telia 24 istället om du har så kort sträcka

    Även om du inte får maxfart, får du ut mycket mera när det behövs, priset är ju inte så värst mycket högre

  10. #10
    Nu så Mimmie är det vi två igen, jag håller med dig fullständigt, och att 7 Mbit/s på en 8 Mbit/s lina skulle vara uselt visar bara på brist på kunskap.
    Och vad ska jag med 24Mbit/s till?
    DennisOlof vet du vad en bly-kabel är? Och vad som kan hända med en sån när den når en ålder av 40+

Liknande ämnen

  1. Bredbands hastighet och avtal
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 21:11
  2. hastighet för Nokia 9802s?
    Av creepah i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-06-01, 18:48
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2004-04-29, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss